5
3.7.2 Openbare orde en veiligheid
De gemeentesecretarissen wordt opgedragen een advies aan de colleges van B&W voor te
bereiden, waarin de navolgende elementen zijn opgenomen:
Een projectopdracht (bestuursopdracht) om een implementatieplan te produceren om
te komen tot een Middelseebureau AOV IVZ volgens het matrixmodel;
Een projectopdracht (bestuursopdracht) om een uniform Rampenplan Middelsee te
ontwikkelen.
3.8 Planning en control Financien
De gemeentesecretarissen wordt opgedragen een advies aan de colleges van B&W voor te
bereiden, waarin de navolgende elementen zijn opgenomen:
Een projectopdracht (bestuursopdracht) om een implementatieplan te produceren om
geleidelijk te komen tot een gezamenlijk organisatieonderdeel voor financiele
uitvoeringstaken (beheer), waaronder in elk geval te verstaan WOZ, belastingen en
beheer verzekeringsportefeuilles, volgens het matrixmodel;
Een projectopdracht (bestuursopdracht) om een implementatieplan te produceren om
te komen tot een gezamenlijke controlfunctie m.b.t. onderzoek doelmatigheid en
doeltreffendheid volgens het matrixmodel.
4. Uitgangspunten samenwerking.
In de vorige paragraaf is uiteen gezet welke voorgenomen besluiten wij hebben genomen. Bij
uitwerking van de projectopdrachten c.q. bestuursopdrachten worden de navolgende
uitgangspunten gehanteerd.
1De samenwerking op een taakveld is duurzaam, d.w.z. als regel voor een periode van
5 jaar tenzij exteme omstandigheden tot andere keuzes dwingen.
2. De samenwerking mag voor gemeentebesturen geen blokkade voor behoud of
ontwikkeling van eigen beleid opwerpen.
3. De samenwerking wordt getoetst op meerwaarden in financieel, personeel, kwalitatief
of organisatorisch opzicht.
4. De samenwerking wordt uitgevoerd volgens een jaarlijks werkprogramma, waarin
wordt vastgelegd welke diensten en producten gezamenlijk worden opgeleverd of
uitgevoerd.
5. De samenwerking op de verschillende taakvelden dient 1 januari 2011 operationeel te
zijn. Eerdere of latere start is mogelijk als de gemeentesecretarissen daartoe adviseren.
6. Met het oog op de samenwerking is herijking nodig van de juridische basis waarop de
samenwerking is gebaseerd. Er wordt op korte termijn een lichte gemeenschappelijke
regeling ingesteld.
7. Voor de taakvelden waarop volgens het matrixmodel wordt samengewerkt, wordt een
implementatieplan opgesteld. Op basis daarvan treffen de colleges van B&W een
definitief besluit tot het al dan niet aangaan van de samenwerking op dat taakveld.
8. Het proces wordt zodanig door de gemeentesecretarissen gestuurd, dat
implementatieplannen gelijktijdig beschikbaar zijn voor een definitief collegebesluit
hiervoor bedoeld.
9. Over de implementatieplannen wordt advies aan de Ondememingsraden gevraagd.
Eventuele personele gevolgen worden ondervangen met een sociaal plan.
De op te stellen implementatieplannen zullen ingaan op diverse aspecten van de
samenwerking. Te denken valt aan financiele kaders (kostenverdeelsleutel, begroting,
eventuele frictiekosten), dienstverleningsovereenkomsten (zoals die ook nu met ons bureau
toezicht en handhaving aangegaan worden) enz. Wij verzoeken de gemeentesecretarissen om
in hun advies aan ons college over de diverse projectopdrachten, zie paragraaf 3, een