GEMEENTE 10
LEEUWARDERADEEL
Aanbiedingsbrief Realisatieplan
Inleiding
Voor u ligt het Realisatieplan in het kader van het EGEM-i traject. In het kader van de verklaring
"Betere dienstverlening, minder administratieve lasten met de elektronische overheid" zetten alle
Nederlandse gemeenten in op verbetering van hun dienstverlening. De Middelsee gemeenten zijn in
april 2007 akkoord gegaan met de propositie van EGEM-i. In deze propositie is het voorstel gedaan
hoe de Middelsee gemeenten de voorbereiding, inventarisatie en het ontwerp van de elektronische
overheid kunnen uitvoeren, binnen de randvoorwaarden van de Verklaring. Hiertoe zijn 100 dagen
beschikbaar gesteld voor de inzet van een (door EGEM-i gecertificeerde) e-adviseur voor de
Middelseegemeenten. Uw raad is in het najaar van 2007 akkoord gegaan met het vrijmaken van de
benodigde middelen hiervoor.
Betere dienstverlening
De achterliggende drijfveer voor het realisatieplan is diezelfde als die achter het gehele EGEMi
traject steekt: door gebruik te maken van de elektronische mogelijkheden die er zijn onze burgers
sneller, makkelijker, goedkoper en transparanter van dienst zijn. Concreet dat een burger om een
aanvraag te doen slechts een keer zijn gegevens hoeft aan te geven. En dat een burger ten alien tijde
kan zien in welk stadium zijn aanvraag voor bijvoorbeeld een bouwvergunning zich bevindt en
welke aanvullende gegevens hij of zij nog dient aan te leveren. Of dat een aspirant koper of bouwer
vanachter zijn of haar scherm in een oogopslag kan zien welke publiekrechtelijke beperkingen er
ten aanzien van een bepaald perceel gelden. Of dat bijvoorbeeld de brandweer bij een uitruk vanaf
het scherm in de auto direct kan zien wie waarop welk perceel woont.
Noodzakelijke ambities
Het realisatieplan als zodanig geeft vorm en inhoud aan de verplichte implementatie van een groot
aantal, met name van uit de Rijksoverheid gei'nitieerde initiatieven op het gebied van de
(elektronische) dienstverlening. Zoals daar zijn het BAG, de WABO, de WKPB en dergelijke. Met
dit plan zijn wij als vier Middelseegemeenten in staat om deze wettelijke verplichtingen uit te
voeren. Maar om deze verplichte regelingen goed uit te kunnen voeren dienen meer zaken te
worden opgepakt. Zonder deze aanvullende zaken kunnen de verplichte regelingen niet goed
worden uit- en doorgevoerd. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om het ontwerpen en implementeren van
het zogenaamde front-office, mid-office en back-office. Dit zijn geen fysieke kantoorruimten, maar
ICT omgevingen waarbinnen bepaalde applicaties functioneren.
Daamaast neemt, als gevolg van de toegenomen informatisering en automatisering, de verwachting
bij de burger en met name het bedrijfsleven toe dat men op een snelle en transparante manier zal
worden geholpen door de gemeente. De digitalisering grijpt steeds dieper in en wij vinden dat
steeds gewoner. Was een elektronisch aanvraagformulier 5 jaar geleden nog een noviteit en unicum,
tegenwoordig accepteren burgers niet meer dat je nagenoeg alles elektronisch gedurende de gehele
dag kunt aanvragen (vakanties, hypotheken, verzekeringen, de schoolprestaties van de kinderen
e.d.) en bij de gemeente niet.
1