Ferslach fan de riedsgearkomste fan de gemeente Ljouwerteradiel op tongersdei 16 april 2009 om 19.30 oere vn it gemeentehus fan Stiens. 3. Ynsprekrjocht boargers De hear W.J. Westerbeek sprekt yn op agindapunt 11 1 "Geachte voorzitter, burgemeester, wethouders, raadsleden en andere aanwezigen. Ik wil gebruik maken van het inspreekrecht naar aanleiding van agendapunt 11het voorstel van het college om af te zien van het MFC in Britsum. Ik spreek in namens onderwijsgroep Fier, dorpshuis Britsenburgh en de Vereniging voor Christelijk BasisOnderwijs Leeuwarderadeel. Op 22 januari 2009 heb ik hier in uw midden mogen inspreken. We zijn nu drie maanden verder en vragen ons verbijsterd af wat er sinds die tijd is gebeurd. We hebben toen aangegeven u eens te laten zien hoeveel verschillende partijen bij het MFC betrokken zijn als de besluitvorming rond dit onderwerp de verkeerde kant uit zou gaan. Nou u hebt het bij de aanvang van de vergadering kunnen zien! Wellicht heeft u als raadsleden de stukken over dit onderwerp er ter voorbereiding van deze vergadering nog eens bijgepakt. Wij vroegen ons toen af: Op 4 februari 2009 heeft de stuurgroep MFC weer overleg met de wethouder. Stiekem vragen wij ons af of er vanavond spijkers met koppen kunnen worden geslagen of dat er in de collegekamer al een grote kluit klaarligt om ons 4 februari mee het riet in te sturen. Uiteindelijk bleek dat de kluit al wel klaar lag maar niet op 4 februari in het riet is gegooid maar op 8 April. Tijdens deze stuurgroepvergadering was er 1 agendapunt: Het voorstel van het college, dat een dag later ongewijzigd bij u in de bus is gedaan. Ons grote probleem met het stuk is dat de feiten ter onderbouwing van het stuk niet juist zijn en dat er aan u een voorstel wordt gedaan op basis van broddelwerk: Ten eerste is het belangrijk dat uit een stuk blijkt, wanneer, wat gebeurd is. De bijlage van het collegevoorstel is gedateerd op 3 februari 2009. (onder aan de bladzijde staat overigens steeds 30 September dat al iets over de zorgvuldigheid zegt.) We lezen dat op bladzijde 5 er door de woningbouwcooperaties €150.000,— is toegezegd. Curieus want in de vergadering van 22 januari weten de wethouders nog niets van toezeggingen en op bladzijde 8 van het verslag geeft wethouder Haites aan dat het eerst volgende contact met de woningbouwverenigingen op 9 februari plaats zal vinden. Bijzonder dat de resultaten 6 dagen voor het gesprek al bekend zijn. En wij het 8 april pas te horen krijgen. In wezen is er nooit overlegd over de financien maar werden we voor voldongen feiten geplaatst. Veel erger is het gesteld met het inhoudelijke deel van het stuk: Het college wil u doen geloven dat de jaarlasten enorm uit elkaar liggen bij de variant "houden" en de variant "MFC" Als er appels met appels werden vergeleken dan konden de getallen wel eens heel erg dicht bij elkaar komen te liggen. Voor het verbouwen van de scholen in de variant "houden" herkent geen van de schoolbesturen zich. We hebben in 2005 gevraagd om respectievelijk €513.225 en €90.000 met andere woorden in onze ogen was het reeel om ongeveer 6 ton te vragen, nu 4 jaar later denkt ons gemeentebestuur dit af te kunnen doen door u voor te houden dat het geheel wel rond zal komen voor 3 ton. U kunt zich voorstellen dat de in de motie voorgestelde berekening zeker tot een enorme overschrijding zal leiden. Dan gaan we eens kijken naar de variant "MFC". Vanaf het begin heeft de stichting Britsenburgh aangegeven dat hun plan is gebaseerd op een aanvraag bij de gemeente van 4,5 ton. En dat daarnaast er is te rekenen op een bijdrage uit de stichting of het dorp van 4,5 ton en als je dit op de juiste subsidieformulieren aanvraagt hier nog eens een subsidie van de Provincie en Europa op te krijgen is van 4,5 ton. Dit alles volgens de verdeelsleutel 1/3e 1/3e en 1/3®In de MFC gedachte maakt het ons als partijen niet uit of een toekomstig schoollokaal tot stand komt als een lokaal van het dorpshuis of vanuit de schoolnieuwbouwpot. Het gaat ons erom zoveel mogelijk geld voor dit project bijeen te brengen. Wat ons echter verbaasd is dat Confisens en de Gemeente deze opbrengst buiten de berekeningen hebben gehouden. Want dit zijn geen kleine afrondingen op de jaarlast berekening. U snapt natuurlijk als raad wel dat wij in het dorp, en als de hun vertegenwoordigende maatschappelijke partijen, ten einde raad zijn. Hoe serieus moeten we de poging om een MFC tot stand te brengen van dit college nog nemen. Er wordt 9 ton aan mogelijke opbrengsten niet meegenomen. En het scenario wat wij helemaal niet willen wordt veel te rooskleurig voorgesteld. En hoe serieus moeten de onderhandelingen met de cooperaties worden genomen. Uit het goochelen met de datums en het verslag valt niet af te leiden dat er serieus is onderhandeld. En hoe zouden deze cooperaties er tegenoverstaan als blijkt dat er voor het hele project 9 ton meer beschikbaar kan zijn als het project op de juiste wijze wordt ingericht. Het is echter niet allemaal kommer en kwel. Het college heeft laten zien welke jaarlast zij maximaal over heeft voor het dorp Britsum: afgerond 100.000,- per jaar. En eenmalig €50.000,-

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2009 | | pagina 67