Deze laatstgenoemde definiering van regie is onvoldoende als aan de visie op participatie wordt
vastgehouden. Dan is een strakke regie is op alle gebieden vereist. Dat wil niet zeggen dat de hand
van de gemeentelijke overheid voor de burger te zien hoeft te zijn. Regisseren gebeurt vaak
achter de schermen.
Om het gehele veld van participatie goed te overzien en aan te sturen, moet de gemeente altijd
sterk regisseren.
Dat wil zeggen dat de gemeenten niet alleen moeten zorgen dat er voor de burger een adequaat
voorzieningenbeleid gevoerd wordt; ook het gebruik moet worden gestimuleerd en tegelijk goed
worden gemonitord.
Maximale regie vraagt om intensieve monitoring en toezicht op de uitvoering van reintegrate of
scholingstrajecten. De gemeenten kunnen immers alleen pro-actief en preventief te werk gaan als
ze goed inzicht hebben in het welzijn van haar burgers en de risico's die die burgers lopen. Dit
inzicht geeft de gemeenten de informatie en de mogelijkheid om doelgericht te sturen en
eventueel om tussentijds het beleid bij te sturen.
Er moet continu naar resultaten worden gekeken. Mede daarom is het van belang dat er zeer
regelmatig rapportages komen van het verloop van de uitvoering van het participatiebeleid.
4.5. Ambitie, doelen en middelen
4.5.1. Ambitie:
De ambitie is een goed werkend en goed uitgevoerd participatiebeleid van de gemeenten, waar
zowel de gemeente als regisseur als de burger maximaal tevreden over zijn.
4.5.2. Doel:
"Wie kan, doet mee" weerspiegelt het doel ten voile. Doel is dus dat iedereen participeert. Terwijl
toch de burger centraal staat en aan de burger maatwerk wordt geleverd.
Anders gezegd:
We willen mensen stimuleren om te gaan participeren.
We willen een zodanig niveau aan voorzieningen bieden dat er voor iedereen een aanbod is.
We willen projecten uitvoeren die de leefomstandigheden van mensen verbeteren.
We willen dat inburgeraars meedoen in een breed aanbod aan voorzieningen
(rei'ntegratietrajecten, opleiding).
Kortom: we willen zoveel mogelijk burgers laten participeren.
4.5.2. Middelen:
Met welke middelen kunnen deze ambitie en dit doel bereikt worden?
4.5.2.1. Inhoudelijk
We moeten passende arrangementen bieden aan de verschillende doelgroepen. Vaak betekent
dit dat vanuit de verschillende beleidsvelden en uitvoeringsinstellingen nog beter moet worden
gekeken naar het gecombineerd of gei'ntegreerd aanbieden van voorzieningen.
Er liggen verschillende verbindingen voor de hand:
A. Educatie kan pro-actief voor zeer verschillende doelgroepen worden ingezet. Als voorbeeld
noemen we hier het verbeteren van werknemersvaardigheden van Wsv\ers. Het
opleidingsprogramma kan worden uitgevoerd door het ROC Friesland College en worden
bekostigd vanuit de educatiemiddelen.
Page 9 of 15