4.2 Opleiding
Inleiding
In de vorige paragraaf wordt bij de voorschoolse ontwikkeling ingezet op een goede start van
het kind. Door middel van het achterstandenbeleid werkt de gemeente daaraan mee. Dit wordt
voortgezet op de basisscholen. Tijdens de schoolopleiding is de gemeente bij de ontwikkeling
van het kind betrokken door bijvoorbeeld de al genoemde maatwerkproducten van de GGD.
De ontwikkeling van het kind wordt in de schoolperiode gevolgd door het onderwijs, de
leerplichtambtenaar en de GGD.
Yoor de groep jonger dan 18 jaar is er vanuit de Leerplichtwet een sluitende aanpak.
Wat betreft de voortijdige schoolverlaters heeft het voortgezet onderwijs een convenant met
het RMC afgesloten om binnen 4 jaar dit aantal met 40% te laten afnemen.
Provinciaal5 zijn de cijfers over het aantal voortijdig schoolverlaters is in Fryslan tussen 2004
en 2006 tamelijk stabiel.
Uit cijfers uit het Jaarverslag 'Leerplicht Leeuwarderadeel 2006/2007' blijkt dat er tijdens dit
schooljaar voor de 1988 (partieel) leerplichtige leerlingen uit onze gemeente (dus voor zowel
het primair als het basis onderwijs) 20 contacten over verzuim zijn geweest:
- absoluut verzuim: lx
- incidenteel verzuim: 6x
- veelvuldig verzuim: 1 Ox
- structureel verzuim: 3x
In het schooljaar 2005/2006 betrof dit 9 contacten over verzuim. Een toename derhalve van
ruim 100%.
Daamaast zijn er 26 contacten met vroegtijdig schoolverlaters geweest. Het gaat hierbij om
584 in onze gemeente ingeschreven jongeren in de leeftijd van 18-23 jaar, die voorzover ze
nog geen startkwalificatie hebben behaald tot het werkterrein van het RMC behoren.
Uit de onderzoeken genoemd in bijlage 1 van deze notitie blijkt, dat in onze regio nog wel het
een en ander te verbeteren valt in het benutten van leercapaciteit en ambities van kinderen.
Het is een taak van het onderwijs om aan te sturen op de hoogst bereikbare opleiding voor een
kind. Mede gelet op de vraag naar hoger opgeleiden moeten jongeren worden gestimuleerd
om niet onder hun niveau te (blijven) presteren. Het is daarbij van belang dat zowel ouders als
onderwijzend personeel zich bewust zijn van factoren die een belemmering kunnen vormen
voor maximaal gebruik van talenten.
Huidige en gewenste situatie
Het ambitieniveau van ouders en kinderen kan in het algemeen steviger. Signalen uit het
onderwijsveld geven aan, dat er toch relatief vaak voor een veilig niveau wordt gekozen: een
opleiding die zeker haalbaar is en die lager is dan het schooladvies dat aan het eind van de
basisschool wordt gegeven. Dit moet veranderen.
Voor een zo passend mogelijk opleidingstraject is van belang, dat het voortgezet onderwijs
contact heeft met de arbeidsmarkt in de regio, en in het aanbod van studierichtingen zoveel
mogelijk rekening houdt met de vraag van de markt. Jongeren zijn dan minder genoodzaakt
om hun woonomgeving te verlaten om elders werk te zoeken.
5 nulmeting armoede Fryslan September 2008