getreden om het meerjarige karakter van deze meeruitgaven om te buigen. Daarom is deze
post vanaf 2011 op pm gezet. Voor 2010 zal de bestemmingsreserve WMO de financiele
dekking kunnen bieden.
Co-financiering
Het rijk en de provincie financieren (grotere) projecten vaak op basis van co-financiering. Nu
de rijksoverheid maar ook de provincie te maken krijgt met budgettaire problemen treden zij
vaker terug als (mede-)financier. Ook particuliere instellingen hebben als gevolg van de
kredietcrisis veel vermogen verloren. Deze instellingen zijn hierdoor minder in staat bij te
dragen aan hun doelstellingen. In de praktijk zal de gemeente minder gebruik kunnen maken
van private subsidiebij dragen.
Priisstijgingen
De economische recessie heeft tot gevolg dat de hoogte van de inflatiecijfers daalt. Werd er in
de macro economische verkenningen van het CPB van maart 2008 nog uitgegaan van een
inflatiecijfer van 2,75% voor 2009 voor de prijsmutatie van het Bruto Binnenlands Product
(BBP) en 1,5% voor de volgende jaren. In maart 2009 is dit cijfer berekend op 1,25% voor dit
jaar en 0,5% voor de volgende jaren. Tot het hierboven vermelde financieel akkoord werd dit
cijfer gebruikt voor de berekening van de stijging (lees accres) van de Algemene Uitkering uit
het Gemeentefonds. Het kan zijn dat in de (exteme) budgetten een ruimte van 1,5% gebruikt
kan worden als niet benodigde prijscompensatie 2009.
Aangaande de salarissen verwachten we dat hier de prijscompensatie wel nodig is. Het ABP
heeft aangekondigd de pensioenpremie met 3% te laten stijgen. Grotendeels wordt deze
premie door de werkgever betaald. Hierdoor en wegens het feit dat de periodieke stijgingen in
de salarissfeer ook in 2010 het geval zullen zijn, lijkt ons dat er in de salarissen geen
structurele ruimte voorhanden is.
Reserves en voorzieningen
In de loop van het jaar wordt de notitie Reserves en Voorzieningen geactualiseerd. Hierbij
wordt speciale aandacht gegeven aan de voeding en de mogelijke aanwending van de reserves
en voorzieningen. Ook zal worden bekeken of de hoogte van de reserve benodigd en/of
wenselijk is en de hoogte van de voorziening aan de hand van onderliggende
afspraken/claims/onderhoudbeheersplannen noodzakelijk is.
Tot slot zal aandacht worden gegeven aan het aantal reserves en voorzieningen. Waar
mogelijk zal in het kader van transparantie het aantal reserves naar beneden worden
bijgesteld. Ook zal bekeken worden of de stand van de Algemene Reserve in het kader van
het bepalen van het weerstandsvermogen voldoende hoog is. Uiteraard zult u (als Raad)
hierover een besluit nemen.
Taakstellende besparingen begroting 2009
Om de programmabegroting 2009 sluitend te maken zijn er taakstellende besparingen en
voordelen van de september-circulaire voor de berekening van de algemene uitkering
geraamd. Binnen de ambtelijke organisatie wordt middels een monitor de vinger aan de pols
gehouden om de besparingen van in totaal
1.151.365,— in beeld te houden. De monitor wordt maandelijks geactualiseerd en is reeds
met de toezichthouder, de provincie, ambtelijk besproken. Voor het leeuwendeel kan worden
gesteld dat de besparing op dit moment lijkt te worden gerealiseerd. Alleen de beoogde lagere
bijdrage aan de Dienst NoordWest Friesland zal waarschijnlijk niet worden gehaald. De
taakstellende besparing is 25.000,--. Voor het overige zal in de Najaarsrapportage over de