getreden om het meerjarige karakter van deze meeruitgaven om te buigen. Daarom is deze post vanaf 2011 op pm gezet. Voor 2010 zal de bestemmingsreserve WMO de financiele dekking kunnen bieden. Co-financiering Het rijk en de provincie financieren (grotere) projecten vaak op basis van co-financiering. Nu de rijksoverheid maar ook de provincie te maken krijgt met budgettaire problemen treden zij vaker terug als (mede-)financier. Ook particuliere instellingen hebben als gevolg van de kredietcrisis veel vermogen verloren. Deze instellingen zijn hierdoor minder in staat bij te dragen aan hun doelstellingen. In de praktijk zal de gemeente minder gebruik kunnen maken van private subsidiebij dragen. Priisstijgingen De economische recessie heeft tot gevolg dat de hoogte van de inflatiecijfers daalt. Werd er in de macro economische verkenningen van het CPB van maart 2008 nog uitgegaan van een inflatiecijfer van 2,75% voor 2009 voor de prijsmutatie van het Bruto Binnenlands Product (BBP) en 1,5% voor de volgende jaren. In maart 2009 is dit cijfer berekend op 1,25% voor dit jaar en 0,5% voor de volgende jaren. Tot het hierboven vermelde financieel akkoord werd dit cijfer gebruikt voor de berekening van de stijging (lees accres) van de Algemene Uitkering uit het Gemeentefonds. Het kan zijn dat in de (exteme) budgetten een ruimte van 1,5% gebruikt kan worden als niet benodigde prijscompensatie 2009. Aangaande de salarissen verwachten we dat hier de prijscompensatie wel nodig is. Het ABP heeft aangekondigd de pensioenpremie met 3% te laten stijgen. Grotendeels wordt deze premie door de werkgever betaald. Hierdoor en wegens het feit dat de periodieke stijgingen in de salarissfeer ook in 2010 het geval zullen zijn, lijkt ons dat er in de salarissen geen structurele ruimte voorhanden is. Reserves en voorzieningen In de loop van het jaar wordt de notitie Reserves en Voorzieningen geactualiseerd. Hierbij wordt speciale aandacht gegeven aan de voeding en de mogelijke aanwending van de reserves en voorzieningen. Ook zal worden bekeken of de hoogte van de reserve benodigd en/of wenselijk is en de hoogte van de voorziening aan de hand van onderliggende afspraken/claims/onderhoudbeheersplannen noodzakelijk is. Tot slot zal aandacht worden gegeven aan het aantal reserves en voorzieningen. Waar mogelijk zal in het kader van transparantie het aantal reserves naar beneden worden bijgesteld. Ook zal bekeken worden of de stand van de Algemene Reserve in het kader van het bepalen van het weerstandsvermogen voldoende hoog is. Uiteraard zult u (als Raad) hierover een besluit nemen. Taakstellende besparingen begroting 2009 Om de programmabegroting 2009 sluitend te maken zijn er taakstellende besparingen en voordelen van de september-circulaire voor de berekening van de algemene uitkering geraamd. Binnen de ambtelijke organisatie wordt middels een monitor de vinger aan de pols gehouden om de besparingen van in totaal 1.151.365,— in beeld te houden. De monitor wordt maandelijks geactualiseerd en is reeds met de toezichthouder, de provincie, ambtelijk besproken. Voor het leeuwendeel kan worden gesteld dat de besparing op dit moment lijkt te worden gerealiseerd. Alleen de beoogde lagere bijdrage aan de Dienst NoordWest Friesland zal waarschijnlijk niet worden gehaald. De taakstellende besparing is 25.000,--. Voor het overige zal in de Najaarsrapportage over de

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2009 | | pagina 146