5 Onderwijs Portefeuillehouder: mevr. F. Haites Dit programma omvat de zorg voor de onderwijshuisvesting, het ontwikkelen van lokaal onderwijsbeleid, leerlingenvervoer, uitvoering leerplichtwet en volwasseneducatie. Wat willen we bereiken? Prioriteit Kwalitatieve doelstelling (beoogd effect) Kwantitatieve doelstelling (meetbaar resultaat) Passend onderwijs Medewerking verlenen aan het opzetten van het traject Passend onderwijs in de gemeente Leerplicht Optimaliseren handhaving leerplichtwet Zie toelichting Voor- en vroegschoolse educatie Intensivering van het WE beleid Leegstand lokalen benutten Het benutten van leegstaande lokalen voor het huisvesten van (bij voorkeur) leerlingen buiten de reguliere schooltijden om Geen, of althans minder leegstaande lokalen Huisvesting basisonderwijs Britsum Huisvesting van het basisonderwijs in Britsum verbeteren Afhankelijk van de ontwikkeling van het beleid in 2009, zie toelichting Wat gaan we daar voor doen in 2010? Passend onderwijs Het traject Passend onderwijs is vanuit het Rijk gestart om scholen (en hun besturen) de verantwoordelijkheid om voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passend onderwijszorgaanbod te bieden, waar te laten maken. Concreet houdt dit in dat leerlingen die nu nog naar het S.B.O. gaan, in de nabije toekomst meer ondersteuning krijgen op het reguliere basisonderwijs. De gemeente zal bezien welke gevolgen dit heeft voor de onderwij shuisvesting. Deze ontwikkeling heeft mogelijk ook gevolgen voor het leerlingenvervoer. 29

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2009 | | pagina 168