Alhoewel bij kangoeroewoningen van de le categorie en de 2e categorie kan worden geredeneerd dat er sprake is van een huishouden omdat het gaat het om een zorgrelatie, stelt ons college voor om onduidelijkheid te voorkomen en in nieuwe bestemmingsplannen kangoeroewoningen expliciet een plaats te geven. Dit is voldoende om kangoeroewoningen van de le categorie en de 2e categorie zonder ruimtelijke procedures mogelijk te blijven maken en naar buiten en naar binnen toe helderheid te scheppen. Voor het realiseren van een kangoeroewoning van de 3e categorie wordt door de huidige bestemmingsplannen een flinke drempel opgeworpen. Bijgebouwen zijn volgens de bestemmingsplannen namelijk expliciet niet als woonruimte bedoeld. Deze barriere kan geslecht worden door een binnenplanse ontheffmgsmogelijkheid voor kangoeroewoningen op te nemen in het bestemmingsplan. Voor het in behandeling nemen van de ontheffing zijn leges verschuldigd overeenkomstig de door uw raad vastgestelde legesverordening. Het Bijgebouwenbeleid biedt de ruimte om een kangoeroewoning van de 3e categorie te bouwen, de ontheffing is nodig voor het gebruik van het bijgebouw als kangoeroewoning. Door een kangoeroewoning van de 3e categorie mogelijk te maken met een binnenplanse ontheffing wordt de procedure voor de burger de helfit goedkoper en sneller dan een projectbesluit, dat op dit moment nog noodzakelijk is. Een tijdelijke woonvoorziening was reeds mogelijk binnen de bestemmingsplanbepalingen, maar door deze expliciet op te nemen in het bestemmingsplan kan naar buiten en binnen toe helderheid worden geschapen over de mogelijkheden. Deze paragraaf is samengevat in tabel 1, waarin de benodigde procedures zijn beschreven om kangoeroewoningen en tijdelijke woonvoorzieningen te realiseren. Weergegeven worden de huidige situatie en de situatie indien het kangoeroebeleid wordt geimplementeerd in toekomstige bestemmingsplannen. 2.4 Het wegnemen van belemmeringen 2: het beantwoorden van praktijkvragen De antwoorden op de vragen zijn reeds door het college ingevuld, maar uw raad kan ervoor kiezen om andere accenten te leggen. Het college heeft gekozen voor een liberale koers, omdat kangoeroewoningen naar verwachting niet veel voor zullen komen en de ruimtelijke impact beperkt is. Bovendien is het niet logisch om een bepaalde ontwikkeling te faciliteren en vervolgens aan zoveel regels te onderwerpen dat initiatieven niet meer van de grond komen. De onderstaande tekst zal in de vorm van interne beleidsregels terugkomen. Ook kan de tekst dienen als uitgangspunt bij de voorlichting naar de burger toe. Het vaststellen van kangoeroebeleid en beleid voor tijdelijke woonvoorzieningen heeft het meeste effect als inwoners van de gemeente op de hoogte zijn van de mogelijkheden. 1Moet de nieuwe zelfstandige woonruimte als zelfstandig woonadres erkend worden, en host deze contingent? Om meerdere redenen stelt ons college voor om geen zelfstandig woonadres aan de nieuwe woonruimte in/aan/bij de kangoeroewoning toe te kennen. In de eerste plaats is het zo dat een woning volgens het bestemmingsplan recht heeft op bijgebouwen. Dat betekent dat als een kangoeroewoning een eigen woonadres wordt, deze kangoeroewoning zelf ook recht heeft op bijgebouwen. Dit kan leiden tot een wildgroei aan bebouwing. In de tweede plaats is de kangoeroewoning bedoeld om mantelzorg te faciliteren.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2009 | | pagina 210