Alhoewel bij kangoeroewoningen van de le categorie en de 2e categorie kan worden
geredeneerd dat er sprake is van een huishouden omdat het gaat het om een zorgrelatie, stelt
ons college voor om onduidelijkheid te voorkomen en in nieuwe bestemmingsplannen
kangoeroewoningen expliciet een plaats te geven. Dit is voldoende om kangoeroewoningen
van de le categorie en de 2e categorie zonder ruimtelijke procedures mogelijk te blijven
maken en naar buiten en naar binnen toe helderheid te scheppen.
Voor het realiseren van een kangoeroewoning van de 3e categorie wordt door de huidige
bestemmingsplannen een flinke drempel opgeworpen. Bijgebouwen zijn volgens de
bestemmingsplannen namelijk expliciet niet als woonruimte bedoeld. Deze barriere kan
geslecht worden door een binnenplanse ontheffmgsmogelijkheid voor kangoeroewoningen op
te nemen in het bestemmingsplan. Voor het in behandeling nemen van de ontheffing zijn
leges verschuldigd overeenkomstig de door uw raad vastgestelde legesverordening. Het
Bijgebouwenbeleid biedt de ruimte om een kangoeroewoning van de 3e categorie te bouwen,
de ontheffing is nodig voor het gebruik van het bijgebouw als kangoeroewoning. Door een
kangoeroewoning van de 3e categorie mogelijk te maken met een binnenplanse ontheffing
wordt de procedure voor de burger de helfit goedkoper en sneller dan een projectbesluit, dat op
dit moment nog noodzakelijk is.
Een tijdelijke woonvoorziening was reeds mogelijk binnen de bestemmingsplanbepalingen,
maar door deze expliciet op te nemen in het bestemmingsplan kan naar buiten en binnen toe
helderheid worden geschapen over de mogelijkheden.
Deze paragraaf is samengevat in tabel 1, waarin de benodigde procedures zijn beschreven om
kangoeroewoningen en tijdelijke woonvoorzieningen te realiseren. Weergegeven worden de
huidige situatie en de situatie indien het kangoeroebeleid wordt geimplementeerd in
toekomstige bestemmingsplannen.
2.4 Het wegnemen van belemmeringen 2: het beantwoorden van praktijkvragen
De antwoorden op de vragen zijn reeds door het college ingevuld, maar uw raad kan ervoor
kiezen om andere accenten te leggen. Het college heeft gekozen voor een liberale koers,
omdat kangoeroewoningen naar verwachting niet veel voor zullen komen en de ruimtelijke
impact beperkt is. Bovendien is het niet logisch om een bepaalde ontwikkeling te faciliteren
en vervolgens aan zoveel regels te onderwerpen dat initiatieven niet meer van de grond
komen.
De onderstaande tekst zal in de vorm van interne beleidsregels terugkomen. Ook kan de tekst
dienen als uitgangspunt bij de voorlichting naar de burger toe. Het vaststellen van
kangoeroebeleid en beleid voor tijdelijke woonvoorzieningen heeft het meeste effect als
inwoners van de gemeente op de hoogte zijn van de mogelijkheden.
1Moet de nieuwe zelfstandige woonruimte als zelfstandig woonadres erkend worden, en
host deze contingent?
Om meerdere redenen stelt ons college voor om geen zelfstandig woonadres aan de nieuwe
woonruimte in/aan/bij de kangoeroewoning toe te kennen. In de eerste plaats is het zo dat een
woning volgens het bestemmingsplan recht heeft op bijgebouwen. Dat betekent dat als een
kangoeroewoning een eigen woonadres wordt, deze kangoeroewoning zelf ook recht heeft op
bijgebouwen. Dit kan leiden tot een wildgroei aan bebouwing. In de tweede plaats is de
kangoeroewoning bedoeld om mantelzorg te faciliteren.