10. Heeft de gemeente voor zichzelfbeleidsregels of een handleiding opgesteld over hoe om te gaan met aanvragen voor kangoeroewoningen om aanvragen vlot te kunnen behandelen? Indien uw raad akkoord gaat met het voorgestelde beleid zullen er beleidsregels worden opgesteld voor aanvragen voor kangoeroewoningen en tijdelijke woonvoorzieningen. Bij akkoord door uw raad zal er tevens in de Stienser Omroeper aandacht aan het nieuwe beleid worden besteed, zodat ook de inwoners van Leeuwarderadeel op de hoogte zijn van de mogelijkheden. 2.5 Tijdelijke woonvoorzieningen Zoals uit tabel 1 is gebleken biedt de Wro reeds de mogelijkheid tijdelijke woonvoorzieningen toe te staan. Artikel 3.22 Wro geeft de mogelijkheid voor een lengte van 5 jaar ontheffmg te verlenen van het bestemmingsplan. De voorwaarden die daarbij gesteld zullen worden zijn dezelfde als hierboven voor kangoeroewoningen geformuleerd. Ons college is van mening dat deze wettelijke mogelijkheid ruim genoeg is voor de verwachte vraag naar tijdelijke woonvoorzieningen. De lengte van 5 jaar is voldoende voor de opvang van tijdelijke zorgbehoefte, bijvoorbeeld in de vorm van een kangoeroewoning. Voor een verwachte lengte van zorg langer dan 5 jaar, gaat ons college er van uit dat in dat geval een permanente oplossing wordt gezocht. De termijn van 5 jaar is een wettelijke termijn op basis van artikel 3.22 Wro. Verlening van de termijn is niet mogelijk, de gemeente is verplicht om het bestemmingsplan te handhaven, en overschrijding van de termijn is een overtreding van de termijn. Het is overigens niet mogelijk om een tijdelijke woonvoorziening direct via het bestemmingsplan mogelijk te maken door bijvoorbeeld een binnenplanse ontheffmg, omdat een bestemmingsplan niet bedoeld is om tijdelijke situaties te regelen. Artikel 3.22 Wro is specifiek bedoeld om tijdelijke situaties te regelen, het is het meest voor de hand liggend om van deze mogelijkheid gebruik te maken. 2.6 Aanvragen kangoeroewoningen en tijdelijke woonvoorzieningen binnen de huidige bestemmingsplannen Aanvragen om kangoeroewoningen en tijdelijke woonvoorzieningen binnen bestaande bestemmingplannen zullen op dezelfde manier worden behandeld als in de nieuwe bestemmingplannen, maar voor kangoeroewoningen van de 3e categorie is nog wel een zwaardere procedure vereist, zie tabel. 3. Indirecte kosten kangoeroebeleid: de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) Het invoeren van kangoeroebeleid heeft hoogstwaarschijnlijk gevolgen voor de bijdragen die Leeuwarderadeel moet betalen in het kader van de Wmo. De Wet maatschappelijke ondersteuning is een wet die het financieel mogelijk moet maken dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen. Voor de financiering ervan is de gemeente verantwoordelijk. Door een kangoeroevriendelijke gemeente te worden, worden de mogelijkheden voor mantelzorg in de gemeente vergroot. Mensen gaan niet meer naar een instelling, maar blijven thuis wonen of trekken bij familie in, of worden van een instelling terug naar huis gehaald. De instellingen worden mede door het Rijk gefmancierd, maar een eventueel benodigde verbouwing van de woning kan voor de rekening van de gemeente komen. De kosten die door de gemeente vergoed moeten worden zijn de kosten die noodzakelijk zijn om de zorgbehoevende thuis te kunnen laten wonen. Het gaat niet om alle kosten van de verbouwing, maar om dat deel van de kosten die noodzakelijk zijn in verband met de beperking. Het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) bepaalt of een gemeente een

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2009 | | pagina 213