10. Heeft de gemeente voor zichzelfbeleidsregels of een handleiding opgesteld over hoe
om te gaan met aanvragen voor kangoeroewoningen om aanvragen vlot te kunnen
behandelen?
Indien uw raad akkoord gaat met het voorgestelde beleid zullen er beleidsregels worden
opgesteld voor aanvragen voor kangoeroewoningen en tijdelijke woonvoorzieningen. Bij
akkoord door uw raad zal er tevens in de Stienser Omroeper aandacht aan het nieuwe beleid
worden besteed, zodat ook de inwoners van Leeuwarderadeel op de hoogte zijn van de
mogelijkheden.
2.5 Tijdelijke woonvoorzieningen
Zoals uit tabel 1 is gebleken biedt de Wro reeds de mogelijkheid tijdelijke
woonvoorzieningen toe te staan. Artikel 3.22 Wro geeft de mogelijkheid voor een lengte van
5 jaar ontheffmg te verlenen van het bestemmingsplan. De voorwaarden die daarbij gesteld
zullen worden zijn dezelfde als hierboven voor kangoeroewoningen geformuleerd. Ons
college is van mening dat deze wettelijke mogelijkheid ruim genoeg is voor de verwachte
vraag naar tijdelijke woonvoorzieningen. De lengte van 5 jaar is voldoende voor de opvang
van tijdelijke zorgbehoefte, bijvoorbeeld in de vorm van een kangoeroewoning. Voor een
verwachte lengte van zorg langer dan 5 jaar, gaat ons college er van uit dat in dat geval een
permanente oplossing wordt gezocht. De termijn van 5 jaar is een wettelijke termijn op basis
van artikel 3.22 Wro. Verlening van de termijn is niet mogelijk, de gemeente is verplicht om
het bestemmingsplan te handhaven, en overschrijding van de termijn is een overtreding van
de termijn.
Het is overigens niet mogelijk om een tijdelijke woonvoorziening direct via het
bestemmingsplan mogelijk te maken door bijvoorbeeld een binnenplanse ontheffmg, omdat
een bestemmingsplan niet bedoeld is om tijdelijke situaties te regelen. Artikel 3.22 Wro is
specifiek bedoeld om tijdelijke situaties te regelen, het is het meest voor de hand liggend om
van deze mogelijkheid gebruik te maken.
2.6 Aanvragen kangoeroewoningen en tijdelijke woonvoorzieningen binnen de huidige
bestemmingsplannen
Aanvragen om kangoeroewoningen en tijdelijke woonvoorzieningen binnen bestaande
bestemmingplannen zullen op dezelfde manier worden behandeld als in de nieuwe
bestemmingplannen, maar voor kangoeroewoningen van de 3e categorie is nog wel een
zwaardere procedure vereist, zie tabel.
3. Indirecte kosten kangoeroebeleid: de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
Het invoeren van kangoeroebeleid heeft hoogstwaarschijnlijk gevolgen voor de bijdragen die
Leeuwarderadeel moet betalen in het kader van de Wmo. De Wet maatschappelijke
ondersteuning is een wet die het financieel mogelijk moet maken dat mensen zo lang mogelijk
zelfstandig kunnen blijven wonen. Voor de financiering ervan is de gemeente
verantwoordelijk. Door een kangoeroevriendelijke gemeente te worden, worden de
mogelijkheden voor mantelzorg in de gemeente vergroot. Mensen gaan niet meer naar een
instelling, maar blijven thuis wonen of trekken bij familie in, of worden van een instelling
terug naar huis gehaald. De instellingen worden mede door het Rijk gefmancierd, maar een
eventueel benodigde verbouwing van de woning kan voor de rekening van de gemeente
komen. De kosten die door de gemeente vergoed moeten worden zijn de kosten die
noodzakelijk zijn om de zorgbehoevende thuis te kunnen laten wonen. Het gaat niet om alle
kosten van de verbouwing, maar om dat deel van de kosten die noodzakelijk zijn in verband
met de beperking. Het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) bepaalt of een gemeente een