Programma Voorzieningen De verwachting in 2008 van de Dienst dat de uiteindelijke kosten (op termijn) voor rolstoel- voorzieningen lager zouden liggen als gevolg van de aanbesteding hulpmiddelen bleek juist. Conform de trend zijn de lasten ten opzichte van de primitieve begroting naar beneden bijgesteld. De stijging ten opzichte van 2008 wordt veroorzaakt door voorziene kosten voor afwikkelen oude contracten. De lasten voor woonvoorzieningen laten zich lastig ramen doordat er zich incidenteel duurdere woningaanpassing kunnen voordoen. De mogelijkheid om dit begrotingstechnisch te egaliseren, worden onderzocht. De herberekende kosten voor woonvoorzieningen zijn gebaseerd op de resultaten van 2007 en 2008. Naar verwachting wordt de huishoudelijke verzorging in 2009 en 2010 (fors) duurder dan in 2008. De stijging bestaat uit een aantal componenten. In 2009 is een indexering te verwachten zoals afgesproken met de aanbieders en een toename van het aantal klanten. Lastig hierbij is dat het groeibeeld m 2007 en 2008 sterk wordt vertekend door de administratieve chaos bij zorgaanbieders. De groei van het klantenbestand van de Dienst werd in afgelopen j aren deels teniet gedaan door opschoning van bestanden bij de zorgaanbieders enerzijds en anderzijds het 'opduiken' van bij de Dienst 'onbeken e klanten aan wie zorgaanbieders hulp hebben verleend zonder nota's in te dienen. De verschuiving van HV2 naar HV1 zal verder steeds langzamer verlopen omdat de realistische verhoudingen steeds meer in beeld komen (verhouding HV1/HV2 ergens rond 70/30 of 80/20). Het aantal uren hulp per klant kan gemakkelijk iets fluctueren. Het jaar 2010 is voor programma Voorzieningen een fmancieel onzeker jaar. Per 1 januari a.s. worden vanwege de aanbesteding nieuwe tarieven verwacht. Gelet op het huidige pnjsmveau mag een priisstiiging worden verwacht. Daamaast wordt alfahulp (wetswijziging) grotendeels afgeschatt en wordt HV1 hulp hierdoor ongeveer 5 euro per uur duurder. Dit laatste leidt naar verwachting tot minimaal al 900.000 hogere programmalasten. De eerder genoemde uitgangspunten voor de begrotingswijziging 2009 en begroting 2010 brengt het risico met zich mee dat de realisatie negatief kan tegenvallen als gevolg van bijvoorbeeld hogere clientenaantallen en uren zorg per client en minder gunstig uitvallende aanbesteding. Beheers- en apparaatslasten In 2008 stegen de beheers- en apparaatslasten incidenteel als gevolg van voor de continuiteit noodzakelijke inhuur. De redenen hiervoor zijn in 2008 bij de begrotingswijziging toegelicht. By het opmaken van de begrotingswijziging 2009 blijkt een aantal redenen nog steeds van toepassing. Om een signaal af te geven over het kostenbewustzijn bij de Dienst en lopen is er voor gekozen om vooralsnog (voor de beheers- en apparaatslasten) in 2009 de nuHynvoor de herziene begroting als uitgangspunt te hanteren. Voor begroting 2010 is wel rekenmg gehoude met een kostenstijging voor CAO-aanpassing, indexatie pensioenpremies, langdunger ziekte en zwangerschapsverlof op kritische functies en inflatie van 3 /o. Voor 2009 neemt de Dienst dus het risico dat de continuiteit van bepaalde activiteiten in de loop van 2009 onder druk komt. De aanvaardbaarheid daarvan is/zal zowel bij het bespreken van deze begrotingswijziging als bij de maraps in het bestuur aan de orde (worden) gesteld en zonodig leiden tot een hemieuwd voorstel voor aanpassing lasten en dekking.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2009 | | pagina 232