geautomatiseerde systeem. Daamaast zal het mogelijk overzetten van klanten naar meuwe zorgaanbieders ook projectmatig veel inzet vergen van de beleidsmedewerkers en applicatiebeheerdersEen van de twee beleidsmedewerkers gaat het tweede half jaar van 2009 met zwangerschapsverlof, waardoor vervanging noodzakelijk wordt. Aanpak heleid en samenwerking onder druk 2009 blij ft ook onverminderd een druk j aar voor de beleidafdeling met gewenste/noodzakehj e aanbestedingen voor bijvoorbeeld Huishoudelijke verzorging, trapliften en indicatiestelling, maar oo verdere uitbouw van het netwerk met Woningbouwverenigingen, pakketmaatregel Awbz, verdere ontwikkeling en samenwerking met de gemeentelijke plusloketten. Complicatie bij dit laatste punt is dat de eigen richting waarin gemeentelijke plusloketten zich ontwikkelen, mdividuele afstemming vereisen, wat een groot beroep op de beschikbare tijd doet. Zoals hierboven reeds vermeld, gaat een van de twee beleidsmedewerkers het tweede half jaar van 2009 met zwangerschapsverlof Hnoere. dsen aard en omvane controles Interne- en accountantscontrole stellen steeds hogere eisen aan de wijze waarop controles plaatsvmd ten aanzien van de juistheid van ontvangen eigen bijdragen van het CAK, hetgeen mogelijk ex ra administratieve inspanningen oplevert. Dit geldt ook voor de wijze waarop de facturen van het collectief vervoer worden beoordeeld. Aantal aanvraeen pakketmaatregel Awbz nog onduideliik Een aantal gemeenten heeft de dienst inmiddels opdraeht gegeven om de gevolgen van de bezuinigingen in de Awbz die bekend staan als de Pakketmaatregel by de dienst neergelegd. Duide j is dat de bezuiniging landelijk enkele honderdduizenden mensen gaat raken. Hoeveel hienjan uiteindelijk het Wmo-loket bereiken voor alternatieve ondersteumng en advies, is onduidelyk, maa het kunnen forse aantallen zijn. Onderzoek hiemaar loopt nog. Divisie Bedrijfsvoering Hnnere eisen aard en omvang controles a/cTQA^ pn Capaciteits- en kwaliteitstekort interne controle (tbv betrouwbaarheid en rechtmatigheid/SISA) en vastleggen admiuistratiev. organisatie. Op jaarbasis is structured 2 fte nodig waar o 88 fte beschikbaar is. In 2008 is vooral wegens zwangerschaps- en ziekteverlof voor IC ingehuu Met de desbetreffende medewerker lopen afspraken over re-integratie en de mogehjkherd om functie weer opnieuw stnrctureel in te vullen wordt beoordeeld. Vanwege noodzakeltjke specialistische kennis en de gewenste ontwikkeling om controle op termijn en onder randvoorwaarien verifieerbaarheid (audittrail) meer Mn de pmccslijn te leggen" moet ook ,n 2009 vooralsnog voor IC worden ingehuurd. Dc werkaaamheden rond AO staan vanwege het nog beschikbaar budget op een laag pitje. Onwenselijk gelet op de eisen die gesteld moeten worden aan interne beheersing (waar de AO deel van uitmaakt). Aannak beleid en samenwerking onder druk Capaciteitstekort Planning Control. Structured in het vooijaar 2,5 - 3 fte nodig waa^e^ b 2009 1 fte op aanstelling beschikbaar is. Dit maakt inhuur onvermydelyk. mogelykheid om de tweede fte weer structured in te vullen wordt beoordeeld. Vanwege het nog beschikbaar budget zal daadwerkelijke invulling waarschijnlijk pas in begin 2010 mogelijk zijn. Onwenselijk gelet op de toegenomen vraag naar verantwoording op gemeentelijk niveau wat betreft belei beleidsdoelstellingen, voortgang en resultaten. 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2009 | | pagina 234