geautomatiseerde systeem. Daamaast zal het mogelijk overzetten van klanten naar meuwe
zorgaanbieders ook projectmatig veel inzet vergen van de beleidsmedewerkers en
applicatiebeheerdersEen van de twee beleidsmedewerkers gaat het tweede half jaar van 2009 met
zwangerschapsverlof, waardoor vervanging noodzakelijk wordt.
Aanpak heleid en samenwerking onder druk
2009 blij ft ook onverminderd een druk j aar voor de beleidafdeling met gewenste/noodzakehj e
aanbestedingen voor bijvoorbeeld Huishoudelijke verzorging, trapliften en indicatiestelling, maar oo
verdere uitbouw van het netwerk met Woningbouwverenigingen, pakketmaatregel Awbz, verdere
ontwikkeling en samenwerking met de gemeentelijke plusloketten. Complicatie bij dit laatste punt is
dat de eigen richting waarin gemeentelijke plusloketten zich ontwikkelen, mdividuele afstemming
vereisen, wat een groot beroep op de beschikbare tijd doet. Zoals hierboven reeds vermeld, gaat een
van de twee beleidsmedewerkers het tweede half jaar van 2009 met zwangerschapsverlof
Hnoere. dsen aard en omvane controles
Interne- en accountantscontrole stellen steeds hogere eisen aan de wijze waarop controles plaatsvmd
ten aanzien van de juistheid van ontvangen eigen bijdragen van het CAK, hetgeen mogelijk ex ra
administratieve inspanningen oplevert. Dit geldt ook voor de wijze waarop de facturen van het
collectief vervoer worden beoordeeld.
Aantal aanvraeen pakketmaatregel Awbz nog onduideliik
Een aantal gemeenten heeft de dienst inmiddels opdraeht gegeven om de gevolgen van de
bezuinigingen in de Awbz die bekend staan als de Pakketmaatregel by de dienst neergelegd. Duide j
is dat de bezuiniging landelijk enkele honderdduizenden mensen gaat raken. Hoeveel hienjan
uiteindelijk het Wmo-loket bereiken voor alternatieve ondersteumng en advies, is onduidelyk, maa
het kunnen forse aantallen zijn. Onderzoek hiemaar loopt nog.
Divisie Bedrijfsvoering
Hnnere eisen aard en omvang controles a/cTQA^ pn
Capaciteits- en kwaliteitstekort interne controle (tbv betrouwbaarheid en rechtmatigheid/SISA) en
vastleggen admiuistratiev. organisatie. Op jaarbasis is structured 2 fte nodig waar
o 88 fte beschikbaar is. In 2008 is vooral wegens zwangerschaps- en ziekteverlof voor IC ingehuu
Met de desbetreffende medewerker lopen afspraken over re-integratie en de mogehjkherd om
functie weer opnieuw stnrctureel in te vullen wordt beoordeeld. Vanwege noodzakeltjke
specialistische kennis en de gewenste ontwikkeling om controle op termijn en onder randvoorwaarien
verifieerbaarheid (audittrail) meer Mn de pmccslijn te leggen" moet ook ,n 2009 vooralsnog voor IC
worden ingehuurd. Dc werkaaamheden rond AO staan vanwege het nog beschikbaar budget op een
laag pitje. Onwenselijk gelet op de eisen die gesteld moeten worden aan interne beheersing (waar de
AO deel van uitmaakt).
Aannak beleid en samenwerking onder druk
Capaciteitstekort Planning Control. Structured in het vooijaar 2,5 - 3 fte nodig waa^e^ b
2009 1 fte op aanstelling beschikbaar is. Dit maakt inhuur onvermydelyk. mogelykheid om de
tweede fte weer structured in te vullen wordt beoordeeld. Vanwege het nog beschikbaar budget zal
daadwerkelijke invulling waarschijnlijk pas in begin 2010 mogelijk zijn. Onwenselijk gelet op de
toegenomen vraag naar verantwoording op gemeentelijk niveau wat betreft belei
beleidsdoelstellingen, voortgang en resultaten.
7