3 Inleiding Hierbij worden het jaarverslag en de jaarrekening over 2008 aangeboden. Conform de in 2004 vastge- stelde begrotings- en verslagleggingsvoorschriften. Met dit besluit wordt o.a. beoogd de Raad doel- treffender in zijn kaderstellende en controlerende taak te ondersteunen. Met ingang van 2004 spreken we over een programmabegroting. Voor het jaarverslag houdt dat in dat op programmaniveau wordt aangegeven in hoeverre de bij de begroting voorgenomen programma's zijn gehaald. Er wordt aanzienlijk minder in detail getreden. Het gaat er om of de voorgenomen doelstellingen zijn gehaald met de middelen die daarvoor beschikbaar waren. Resultaat De rekening van baten en lasten over het jaar 2008 is afgesloten met een voordehg saldo van €182.000.--. (nadelig saldo 2007: 158.000). Bij de najaarsbijstelling werd een voordelig saldo van ongeveer 26.000,- voorzien. Het verschil wordt voomamelijk veroorzaakt door regelgeving BBV ten aanzien van de WMO en het treffen van een voorziening aangaande de 5 jaarlijkse afrekening met het bijzonder onderwijs. Op grond van deze gewijzigde voorschriften heeft er ook een verschuiving binnen de balansposten voorzieningen en overlopende passiva plaatsgevonden. Daarvoor is ook de beginbalans van de betreffende posten aangepast. Dit betreft voorzieningen welke niet meer als zodanig mogen worden verantwoord. Uiteraard hebben deze aanpassingen geen effect op de werkelijke vermogenspositie van de gemeente. Het betreft hier een her-rubricering Op pagina 38 van de Jaarrekening (deel II van het jaarverslag) worden de betreffende posten verantwoord onder Overlopende Passiva. Om te voldoen aan het bepaalde in artikel 200, le lid, van de Gemeentewet is het vereist dat de reke ning 2008 voor 15 juli 2009 wordt toegezonden aan het college van Gedeputeerde Staten. Door de behandeling van de rekening in de raadsvergadering van 18 juni 2009 te laten plaatsvinden wordt voldaan aan het bepaalde in de Gemeentewet. De resultaten van de diverse posten van de rekening 2008 zullen, voor zover het structurele ontwikke- lingen zijn, in de bijstellingen van de begroting 2009 en de ramingen voor het jaar 2010 en volgende jaren worden meegenomen. In de cijferopstelling van de presentatie van het resultaat spreken we in de nieuwe BBV van een ge- realiseerd resultaat voor bestemming en gerealiseerd resultaat na bestemming. Het verschil bestaat uit de mutaties in de reserves. Voorheen werden de dotaties en onttrekkingen aan de reserves op de func- tionele posten verantwoord en hadden we alleen een resultaat na bestemming. Mutaties in de reserves is nu een aparte post in de begroting. Door over een gerealiseerd resultaat voor bestemming te spreken wordt duidelijk aangegeven wat de programma's eigenlijk hebben gekost. Dat dit deels gedekt is door reserves wordt dus apart aangegeven. Dat geldt overigens ook voor dotaties/toevoegingen aan de re- serves. Dotaties en onttrekkingen aan reserves worden dus op een post buiten de programma's verantwoord, voor dotaties en onttrekkingen aan voorzieningen gebeurt dat binnen het desbetreffende programma. De jaarrekening bestaat uit een balans per 31 december 2008 en een rekening van baten en lasten over 2008- Zowel bij de balans als bij de rekening van baten en lasten is summier een toehchtmg op de cylers gegeven. De administratie van de grondexploitatie is in de algemene dienst ondergebracht. Hiervoor wordt geen aparte administratie gevoerd. De cijfers (boekwaarden) van de diverse grondcomplexen worden bij de toelichting op de balans gespecificeerd. Pagina 3 van 54

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2009 | | pagina 43