5 Programmad Burger en Bestuur Portefeuillehouder: dhr. E.J. ter Keurs Algemeen Dit programma bestaat uit onderwerpen die betrekking hebben op de relaties tussen het bestuur en de burger. Daarbij gaat het om het realiseren van de gewenste maatschappelijke doelstellingen, de voorlichting, de burgerparticipatie en de gemeentelijke dienstverlening Wat wilden we bereiken? Wij will en een zelfstandige gemeente blijven, waarbij de dienstverlening aan de burgers, de organi- saties en de maatschappelijke instellingen adequaat en optimaal is. Daarbij wordt samengewerkt met de zgn. Middelseegemeenten zoals overeengekomen in het convenant van 23 januari 2007. Daar waar de samenwerking niet toereikend is, wordt samenwerking gezocht met andere gemeenten op die ter- reinen waar dat een meerwaarde oplevert voor burger en bestuur. Deze samenwerking mag niet na- delig voor de Middelseesamenwerking zijn. Fusie op termijn wordt niet uitgesloten. Wat hebben we bereikt? Het beoogde maatschappelijk effect is: Prioriteit Middelseesamenwerking Digitale dienstverlening Kwalitatieve doelstelling (beoogd effect) Uitvoering geven aan de afspra- ken in het convenant, teneinde de samenwerking op een hoger niveau te brengen, waardoor er een betere dienstverlening rich- ting burgers ontstaat en de kos- tenontwikkeling van de uitvoe ring van de wettelijke en auto nomy taken 'minder-meer' fi- nanciele middelen vragen dan dat deze verricht (blijven) wor- den in eigen beheer. Kwantitatieve doelstelling (meetbaar resultaat) De Middelseeactiviteiten in 2008 kunnen niet direct ver- taald worden in meetbare re- sultaten. Wei is ambtelijk en bestuurlijk veel energie gesto- ken in voorbereidende acties, zodat in 2009 beslissingen kunnen worden genomen voor een duurzame, inniger en meer vervlochten samenwerking, samensmelting van (delen van) de ambtelijke organisaties. Onder het kopje Wat hebben we daar voor gedaan in 2008 staat per project omschreven welke inzet is gepleegd Na een eerste digitaliseringsslag zal o.a. via de website de virtu- ele dienstverlening verder ge- optimaliseerd worden, zodat de burger beter, gemakkelijker en op het moment dat hij of zij dat wenst een beroep kan doen op de diensten die de gemeente levert. Op grond van extern onderzoek (monitor-overheid van eind 2008) is berekend dat 41,39 van de gemeentelijke dien sten via internet is af te nemen. Doordat het aantal diensten toeneemt vraagt het een steeds grotere inspanning om de ge wenste 65% te halen. In het licht van de landelijke cijfers is Pagina 6 van 54

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2009 | | pagina 45