Li I I Wat hebben we daarvoor gedaan? Wegen en Water: Voor het onderhoud van wegen is het opgestelde Wegen- beheerplan leidend. Door koppeling van dit beheerprogramma aan andere programma's (b.v. rioolbeheer) kunnen afwijkende keuzes worden gemaakt. De gemeente beschikt vanaf het T kwartaal van 2008 over een intemetversie van dit beheer programma. Dit heeft voldoende inzicht gegeven in de relatie tussen het mmimaal noodzakelijke onderhoud en de daaraan verbonden budgetbehoefte. Hiervoor is in de begroting ruimte gemaakt. Voor het project Elfstedenvaarroute is het eerste bestek (grootste deel van de bruggen en een deel van de aanlegvoorzieningen) uitgevoerd. Het bestek voor de aanleg van twee sluizen wordt begin 2009 afgerond, evenals het bestek voor de vaarwegen. Op last van de raad is het Baggerplan weer naar de A- lijst gebracht. Dit plan zal in relatie worden gebracht met thans lopende projecten (b.v. de Elfstedenvaarroute) en plannen van derden (Wetter- skip; onderhoudsbaggerwerk en project Oevers en Kades). Verder wordt extra aandacht gevraagd voor het beheer en onderhoud van onze havens en van groen. Eind 2008 is de definitieve opgave gedaan van onze activiteiten binnen de Kaderrichtlijn Water. De basis hiervoor werd gevormd door een in 2008 opgestelde zogenaamde "Wateropgave" (waterover- lastproblematiek). Verder wordt in Middelsee verband gezocht naar de mogelijkheid om gezamenlijk te werken aan het opstellen van Waterplannen. Verkeer en Vervoer: De constante aandacht die de gemeenteraad geeft aan het verhogen van de verkeersveiligheid vertaalt zich onder meer in het project Duurzaam Veilig. Voor Hijum is uitwerking gegeven aan de in dit kader te nemen maatregelen. Dit werk werd in 2008 uitgevoerd en afgerond. Binnen Duurzaam Veilig is in 2008/2009 verder nog aandacht besteed aan Aide Leie (is in voorbereiding) en ,in 2009/2010, aan Stiens (herwaardering eerder opgestelde rapportage). De gemeente heeft de leiding in het proces om te komen tot een sluitende aanpak van Permanente Verkeerseducatie (PVE) op lokaal niveau. De gemeente neemt hierin deel aan het project minder dan 25% verkeersslachtoffers (initiatief Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Friesland en lopend tot 2010). Doel is het aantal doden en (ziekenhuis-)gewonden in het Friese verkeer terug te brengen met 25% ten opzichte van het gemiddelde niveau over de jaren 1997 t/m 1999. Met de aanleg van de eerste fase van het Noordwest tangent werd in het 2e kwartaal van 2008 begon- nen. Dit betreft het weggedeelte vanaf Stiens tot aan de eerste tunnel onder de Stienser Hegedyk. Binnen dit werk viel ook het ombouwen van de afslag Stiens Centrum tot een ovonde. Dit laatste projekt werd in 2008 gerealiseerd. De uitvoering van de rotonde bij de Middelseewei loopt door tot in 2009. Voor 2009 staat ook de aanleg gepland van de rotondes in de N357 bij de afslagen naar Comjum en Jelsum. Vooruitlopend hierop worden de afslagen bij Feinsum en Hijum voorzien van middengeleiders om het oversteken van de N357 veiliger te maken. Mede als gevolg hiervan is het verantwoord om de bus niet meer door Hijum te laten rijden. Pagina 15 van 54

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2009 | | pagina 53