allereerst gezocht word naar het vinden van aanvullende financiering, waar als tweede eventuele meevallers voor benut worden en waar als uiteerste - indien de taakstelling nog niet gerealiseerd is- enkele projectonderdelen geschrapt worden. De tweede pijl betreft de cofinanciering RiA (regio in actie). Bij RiA gaat het om op zichzelf staande projecten die "aangehaakfworden aan het NER-Totaal-project. Yoor dergelijke aanhaakprojecten is 40% subsidie beschikbaar vanuit het Waddenfonds (tot max 620.000; zie rechterkolom). Er gelden echter wel voorwaarden, onder andere dat het betreffende aanhaakproject zelf 60% bijeenbrengt (tot max de 930.000 in de rechterkolom). Ondememers, instellingen, particulieren en gemeenten kunnen dergelijke aanhaakprojecten indienen. Mochten er onverhoopt geen aanhaakprojecten worden ingediend dan hoeft de 930.000 ook niet te worden gedekt. Tot slot geeft de derde pijl het bedrag aan wat aanvullend op de eerdere bijdragen wordt gevraagd van de zes gemeenten en de provincie. Daarover meer in de paragraaf 1.5. Kosten Terugvalopties Dekking Gemeenten tot nu toe Provincie tot nu toe Subsidies Wetterskip Waddenfonds Cofinanciering RiA Provincie/Gemeenten aanvullend Totaal Infra Regio Natuur in Vaarweg Actie 28.935 27.385 1.550 -615 -615 0 28.320 26.770 1.550 1.600 1.600 0 6.460 6.460 0 1.600 1.600 0 2.998 2.998 0 11.074 10.454 620 930 0 930 3.658 3.658 0 28.320 26.770 1.550 1.4 Aanbestedingsvoordelen nog niet verwerkt Met het bijeenbrengen van de diverse projectonderdelen tot een totaalproject zijn de oorspronkelijke fasen 1 en 2 niet langer van toepassing. Dit biedt mogelijkheden voor het optimaliseren van de volgorde van de projectonderdelen. Zo is het efficienter om de werkzaamheden aan de vaarweg in een keer op te starten (i.t.t. de eerdere opzet waarbij een deel van de vaarweg in fase 1 zou en de rest in fase 2). Vanuit gelijksoortige overwegingen is de aanbesteding van de 2 sluizen in de zomervakantie opgestart. De optimalisatie van projectonderdelen maakt ook een herverdeling van de reeds beschikbare middelen mogelijk. Omdat de totale vaarweg wordt uitgevoerd vanaf begin 2011 kunnen de daarvoor bestemde middelen (fase 1) nu worden aangewend om de uitvoering van de beide sluizen mogelijk te maken. Daarmee worden die sluizen gedekt uit de nu al beschikbare middelen. Overigens verwacht de stuurgroep nog een aanzienlijk aanbestedingsvoordeel voor de sluizen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2009 | | pagina 116