allereerst gezocht word naar het vinden van aanvullende financiering, waar als tweede
eventuele meevallers voor benut worden en waar als uiteerste - indien de taakstelling nog niet
gerealiseerd is- enkele projectonderdelen geschrapt worden.
De tweede pijl betreft de cofinanciering RiA (regio in actie). Bij RiA gaat het om op zichzelf
staande projecten die "aangehaakfworden aan het NER-Totaal-project. Yoor dergelijke
aanhaakprojecten is 40% subsidie beschikbaar vanuit het Waddenfonds (tot max 620.000;
zie rechterkolom). Er gelden echter wel voorwaarden, onder andere dat het betreffende
aanhaakproject zelf 60% bijeenbrengt (tot max de 930.000 in de rechterkolom).
Ondememers, instellingen, particulieren en gemeenten kunnen dergelijke aanhaakprojecten
indienen. Mochten er onverhoopt geen aanhaakprojecten worden ingediend dan hoeft de
930.000 ook niet te worden gedekt.
Tot slot geeft de derde pijl het bedrag aan wat aanvullend op de eerdere bijdragen wordt
gevraagd van de zes gemeenten en de provincie. Daarover meer in de paragraaf 1.5.
Kosten
Terugvalopties
Dekking
Gemeenten tot nu toe
Provincie tot nu toe
Subsidies
Wetterskip
Waddenfonds
Cofinanciering RiA
Provincie/Gemeenten aanvullend
Totaal Infra Regio
Natuur in
Vaarweg Actie
28.935 27.385 1.550
-615 -615 0
28.320 26.770 1.550
1.600 1.600 0
6.460 6.460 0
1.600 1.600 0
2.998 2.998 0
11.074 10.454 620
930 0 930
3.658 3.658 0
28.320 26.770 1.550
1.4 Aanbestedingsvoordelen nog niet verwerkt
Met het bijeenbrengen van de diverse projectonderdelen tot een totaalproject zijn de
oorspronkelijke fasen 1 en 2 niet langer van toepassing. Dit biedt mogelijkheden voor het
optimaliseren van de volgorde van de projectonderdelen. Zo is het efficienter om de
werkzaamheden aan de vaarweg in een keer op te starten (i.t.t. de eerdere opzet waarbij een
deel van de vaarweg in fase 1 zou en de rest in fase 2). Vanuit gelijksoortige overwegingen is
de aanbesteding van de 2 sluizen in de zomervakantie opgestart.
De optimalisatie van projectonderdelen maakt ook een herverdeling van de reeds beschikbare
middelen mogelijk. Omdat de totale vaarweg wordt uitgevoerd vanaf begin 2011 kunnen de
daarvoor bestemde middelen (fase 1) nu worden aangewend om de uitvoering van de beide
sluizen mogelijk te maken. Daarmee worden die sluizen gedekt uit de nu al beschikbare
middelen. Overigens verwacht de stuurgroep nog een aanzienlijk aanbestedingsvoordeel voor
de sluizen.