1. Inleiding Op 31 januari 2008 heeft de gemeenteraad de Startnotitie Integraal Jeugdbeleid gemeente Leeuwarderadeel "Geef de jeugd een kans" behandeld. Doel van deze Startnotitie was de gemeenteraad een richting aan te laten geven voor een toekomstig integraal gemeentelijk jeugdbeleid. Jarenlang is de jeugd beleidsmatig vaak een ondergeschoven kindje geweest, maar nu komt er op verschillende terreinen toch weer interesse voor de jeugd. Vreemd is dit overigens niet, want de jeugd vormt immers de toekomst van onze maatschappij. Zij zijn de volwassenen van morgen en dus is het belangrijk dat zij zich tot gezonde en volwaardige burgers ontwikkelen. Vanuit het voomoemde gegeven heeft de gemeenteraad op 31 januari 2008 de volgende algemene gemeentelijke visie op het jeugdbeleid vastgesteld. "Jongeren in een veilige, gezonde en stimulerende leefomgeving laten opgroeien met als doel hun talenten te kunnen ontwikkelen en hen een passendepositie in de samenleving te laten verwerven en op te groeien tot volwassenen die zicb verantwoordelijk weten voor zichzelf, de ander en de samenleving" Vanuit deze algemene visie heeft de gemeenteraad vervolgens de ambities voor een toekomstig integraal gemeentelijk jeugdbeleid bepaald. De gemeenteraad heeft hierbij voor een breed gemeentelijk jeugdbeleid - zoals verwoord op de bladzijden 15 en 16 van de Startnotitie - gekozen. Hiermee beoogt de gemeenteraad in de toekomst aan landelijke wet- en regelgeving op het gebied van jeugdbeleid te voldoen en ook in staat te zijn om de hierbij behorende gemeentelijke regierol waar te kunnen maken. De gemeente is vanuit zijn regierol nl. verantwoordelijk voor veel terreinen van het jeugdbeleid, en dient hierbij zowel intern (binnen de gemeentelijke organisatie) als extern (richting de ketenpartners waarmee wordt samengewerkt) de verschillende partijen bij elkaar te brengen. De gemeente aanvaardt daarmee een eindverantwoordelijkheid voor een breed scala van beleidsterreinen die met jeugd te maken hebben, uiteraard wel voorzover deze ook tot de gemeentelijke verantwoordelijkheid gerekend kunnen worden. Op bepaalde terreinen zijn nl. het Rijk en/of de Provincie - op grond van wet- en regelgeving - eindverantwoordelijk. Hierbij valt b.v. te denken aan het Bureau Jeugdzorg, dat onder provinciale sturing valt. Sommige onderwerpen in deze notitie betreffen overigens verplichtingen die door het Rijk zijn opgelegd, bijvoorbeeld het Centrum voor Jeugd en Gezin, het Elektronisch Kinddossier en de Verwijsindex. De bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de gemeentelijke regierol komt bij een van de wethouders, die optreedt als coordinator voor het gemeentelijke jeugdbeleid, te liggen. Dit is de eerste keer dat onze gemeente een integrale notitie jeugdbeleid (een kademotitie voor het toekomstige gemeentelijke jeugdbeleid) opstelt. Deze notitie introduceert feitelijk dus een nieuwe manier van werken binnen het gemeentelijke jeugdbeleid: "samenhang aanbrengen en samenwerken, zowel intern als extern". Naast verschillende ambtenaren (intern) dienen ook de jongeren zelf en de maatschappelijke organisaties (extern) nadrukkelijk betrokken te worden bij het totstandkoming en de verdere uitwerking van deze notitie. Door de gekozen (maximale) breedte van het jeugdbeleid worden naar verwachting ook dwarsverbanden binnen dit beleid beter zichtbaar. Zo kan jeugdgezondheidsbeleid b.v. resulteren in de doelstelling dat jongeren geen financiele belemmeringen mogen ondervinden om deel te nemen aan maatschappelijke (sport)activiteiten. Een ander voorbeeld van die

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2009 | | pagina 137