project "Jong in Middelsee" sluit dit ook naadloos aan bij de werkingssfeer van onder meer
het basisonderwijs, de politie en het Sociaal Team. Om het CJG in onze gemeente zichtbaar
en laagdrempelig te krijgen, moet er in onze gemeente echter wel minimaal 1 fysiek
inlooppunt komen.
De gemeente Leeuwarderadeel kijkt - samen met de andere Middelsee Gemeenten - bij de
vormgeving van het CJG overigens ook naar andere samenwerkingsinitiatieven in de
provincie. Waar mogelijk wordt met andere Friese gemeenten samengewerkt aan zaken, zoals
een website, een gezamenlijke telefoonlijn, een sociale kaart en de PR/communicatie.
De regierol van de gemeente wordt verankerd in de Wet op de Jeugdzorg en kent 2 aspecten:
- Het tot stand brengen van "1 gezin - 1 plan";
- Het realiseren van sluitende afspraken tussen partijen uit de keten.
Door de aanpak "1 gezin - 1 plan" kan sneller tot doorverwijzing en terugkoppeling worden
gekomen. De gemeente moet borgen dat de zorg gecoordineerd wordt wanneer er meerdere
partijen zorg en ondersteuning aan hetzelfde gezin bieden: wie is dan waarvoor
verantwoordelijk. De gemeente wil daarover sluitende afspraken met de ketenpartners maken.
Dit wordt in de verdere uitwerking van het CJG meegenomen.
De bestuurlijke regie voor het ontwikkelen van een CJG ligt bij de coordinerend wethouder
'jeugd'. Deze wethouder is ook bestuurlijk verantwoordelijk voor een verbinding tussen het
CJG en het ZAT van de basisscholen. Het CJG heeft echter de uitvoeringsregie voor vragen
en hulp bij opgroeien en opvoeden. De organisaties die straks het CJG vormen zijn, onder
regie en deels met financiering van de gemeente, als partners gezamenlijk verantwoordelijk
voor de totstandkoming, de organisatie, de exploitatie, het beheer en de instandhouding van
het CJG. Het CJG functioneert na de oprichting voor een periode van drie jaren direct onder
aansturing van een projectleider c.q. coordinator2 die in dienst is bij de gemeente(n). De rol
van de projectleider is vooral gericht op de verdere implementatie van de ketenaanpak en de
samenwerking. Knelpunten die zich hierin voordoen worden met betrokken instellingen
besproken en opgelost. Na deze periode wordt bekeken waar het CJG structureel wordt
ondergebracht.
Het CJG zal gebruik maken van de Verwijsindex en het Elektronisch Kind Dossier (EKD).
Verwiisindex:
Informatie-uitwisseling in de jeugdketen vomit vaak een probleem.
Organisaties werken soms langs elkaar heen en delen informatie over
jongeren onvoldoende. Soms omdat de organisaties uit verschillende
disciplines komen, soms omdat jongeren naar een andere gemeente
verhuizen. De Verwijsindex Risicojongeren brengt risicomeldingen van
hulpverleners, zowel binnen gemeenten als over gemeentegrenzen heen,
bij elkaar en informeert hulpverleners onderling over hun betrokkenheid
bij jongeren.
EKD:
Vanaf eind 2009 krijgt ieder kind dat in Nederland wordt geboren een
elektronisch kinddossier jeugdgezondheidszorg (EKD JGZ). Het dossier
bevat informatie over het kind, de gezinssituatie en de omgeving
volgens het motto: 'geen kind buiten beeld'.
2 De coordinatiefimctie is verantwoordelijk voor de coordinatie van de organisatie CJG, het realiseren van een
samenhangend aanbod en werkwijze, realiseren van kwaliteitszorg en effectieve interne en exteme
communicatie.