Leeuwarderadeel voor het storingsonderhoud door de verantwoordelijke organisatie onder gebracht bij een woning cooperatie. De gebouwen die nu nog onder het storingsonderhoud van de firma Fame vallen zijn; Het gemeentehuis, de Skalm en het Onderwijsbureau. Uitvoering onderhoud Het tot stand komen van een onderhoudsplanning en de vertaling qua uitvoering hierin, is een zorgvuldig uiteen gezet proces. Als eerste wordt de staat van onderhoud van gebouwonderdeien door middel van een inspectie verwerkt in een onderhoudsrapportage. Door overleg met de gebruikers en de portefeuillehouder worden in januarifebruari van het uitvoeringsjaar de werkzaamheden definitief in een onderhoudsplanning uiteen gezet. Vanuit deze afspraken wordt een overzicht gemaakt en voorgelegd aan het college van Burgemeester en Wethouders. Als bijlage 4 is een stroomschema bijgevoegd zodat er planmatig met de afspraken gewerkt kan worden. Op deze manier is duideiijk wie wat van elkaar kan verwachten. Nutsvoorzieningen Vaak als laatste maar geen onbelangrijke zijn de producten of diensten van openbaar nut, of te wel nutsvoorzieningen. Deze voorzieningen zoals gas, elektra, water, teiefonie en kabel zijn met beheer vaak een ondergeschoven kindje. Als het werkt is iedereen tevreden en wordt er vaak geen beleid op gemaakt. Milieu technisch komt het terugdringen van verbruiken steeds prominenter op de bestuurlijke agenda maar in uitvoering moet het er even bij. Nieuwe ontwikkelingen worden wel bijgehouden maar structureel beleid is er niet. Waar mogelijk worden zaken wel meegenomen. Zo wordt bij ruitschade het dubbelglas vervangen door hoogrendementzogenaamd HR++ isolatieglas. Is een groot deel van de Skalm uitgevoerd met witte dakbedekking zodat de aanschaf van een airconditioner uit kan blijven en wordt er onderzocht of de CV-installatie van het gemeentehuis zogenaamd waterzijdig ingeregeld kan worden (besparingsmogelijkheden tot 15%). Onderwijsgebouwen Zoals eerder aangegeven zijn de openbare onderwijsgebouwen op 1 januari 2008 overgedaan aan de Stichting Openbaar Primair Onderwijs Noordwest Fryslan met als werknaam "Onderwijsgroep Fier". Hierdoor heeft het openbaar onderwijs een zelfde status als het bijzonder onderwijs, beide zijn te betitelen als primair onderwijs. De beide schoolbesturen zijn zelf verantwoordelijk voor een adequate huisvesting en krijgen hiervoor, (van het rijk) een zogenaamde materiele instandhoudingsvergoeding. Dit op basis van het aantal leerlingen en het daaruit afgeleide aantal groepen. Daarnaast kunnen ze bij de gemeente een bijdrage in de onderhoudskosten aanvragen. In de Verordening Voorzieningen Onderwijshuisvesting Gemeente Leeuwarderadeel wordt omschreven waarvoor en hoe dit aangevraagd kan worden. Vaak wordt de verdeling van verantwoordelijkheid benoemd als binnen en buitenkant maar ze is genuanceerder. Voor een eenduidige benadering is vanuit de verordening een overzicht gedestilleerd wie waarvoor nu daadwerkelijk verantwoordelijk is, dit is de zogenaamde kruisjeslijst (bijlage 3). Deze kruisjeslijst is verwerkt in het meerjaren onderhoudsplan. Hierdoor kan de gemeente anticiperen op eventuele aanvragen van de schoolbesturen. Een voorbeeld van de verdeling is dat het schilderen van de buitenkozijnen een verantwoordelijkheid is voor het schoolbestuur maar de vervanging van dit zelfde kozijn na het verstrijken van de technische levensduur voor rekening komt van de gemeente. Voor de gemeente is het dus van belang dat onderhoudswerkzaamheden goed en periodiek uitgevoerd worden zodat de levensduur van een bouwkundig element verlengd kan worden. Exteme gebruikers Niet alle gemeentelijke eigendommen zijn in eigen gebruik, ze heeft ook zogenaamde exteme gebruikers. Hiervoor zijn afspraken gemaakt en contractueel vastgelegd. Hoofdzakelijk is het grootonderhoud, de zogenaamde instandhouding van het gebouw in handen van de gemeente 8

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2009 | | pagina 35