Leeuwarderadeel voor het storingsonderhoud door de verantwoordelijke organisatie onder gebracht
bij een woning cooperatie. De gebouwen die nu nog onder het storingsonderhoud van de firma Fame
vallen zijn; Het gemeentehuis, de Skalm en het Onderwijsbureau.
Uitvoering onderhoud
Het tot stand komen van een onderhoudsplanning en de vertaling qua uitvoering hierin, is een
zorgvuldig uiteen gezet proces. Als eerste wordt de staat van onderhoud van gebouwonderdeien door
middel van een inspectie verwerkt in een onderhoudsrapportage. Door overleg met de gebruikers en
de portefeuillehouder worden in januarifebruari van het uitvoeringsjaar de werkzaamheden definitief
in een onderhoudsplanning uiteen gezet. Vanuit deze afspraken wordt een overzicht gemaakt en
voorgelegd aan het college van Burgemeester en Wethouders. Als bijlage 4 is een stroomschema
bijgevoegd zodat er planmatig met de afspraken gewerkt kan worden. Op deze manier is duideiijk wie
wat van elkaar kan verwachten.
Nutsvoorzieningen
Vaak als laatste maar geen onbelangrijke zijn de producten of diensten van openbaar nut, of te wel
nutsvoorzieningen. Deze voorzieningen zoals gas, elektra, water, teiefonie en kabel zijn met beheer
vaak een ondergeschoven kindje. Als het werkt is iedereen tevreden en wordt er vaak geen beleid op
gemaakt. Milieu technisch komt het terugdringen van verbruiken steeds prominenter op de bestuurlijke
agenda maar in uitvoering moet het er even bij. Nieuwe ontwikkelingen worden wel bijgehouden maar
structureel beleid is er niet. Waar mogelijk worden zaken wel meegenomen. Zo wordt bij ruitschade
het dubbelglas vervangen door hoogrendementzogenaamd HR++ isolatieglas. Is een groot deel van
de Skalm uitgevoerd met witte dakbedekking zodat de aanschaf van een airconditioner uit kan blijven
en wordt er onderzocht of de CV-installatie van het gemeentehuis zogenaamd waterzijdig ingeregeld
kan worden (besparingsmogelijkheden tot 15%).
Onderwijsgebouwen
Zoals eerder aangegeven zijn de openbare onderwijsgebouwen op 1 januari 2008 overgedaan aan de
Stichting Openbaar Primair Onderwijs Noordwest Fryslan met als werknaam "Onderwijsgroep Fier".
Hierdoor heeft het openbaar onderwijs een zelfde status als het bijzonder onderwijs, beide zijn te
betitelen als primair onderwijs.
De beide schoolbesturen zijn zelf verantwoordelijk voor een adequate huisvesting en krijgen hiervoor,
(van het rijk) een zogenaamde materiele instandhoudingsvergoeding. Dit op basis van het aantal
leerlingen en het daaruit afgeleide aantal groepen. Daarnaast kunnen ze bij de gemeente een bijdrage
in de onderhoudskosten aanvragen. In de Verordening Voorzieningen Onderwijshuisvesting
Gemeente Leeuwarderadeel wordt omschreven waarvoor en hoe dit aangevraagd kan worden. Vaak
wordt de verdeling van verantwoordelijkheid benoemd als binnen en buitenkant maar ze is
genuanceerder. Voor een eenduidige benadering is vanuit de verordening een overzicht gedestilleerd
wie waarvoor nu daadwerkelijk verantwoordelijk is, dit is de zogenaamde kruisjeslijst (bijlage 3). Deze
kruisjeslijst is verwerkt in het meerjaren onderhoudsplan. Hierdoor kan de gemeente anticiperen op
eventuele aanvragen van de schoolbesturen.
Een voorbeeld van de verdeling is dat het schilderen van de buitenkozijnen een verantwoordelijkheid
is voor het schoolbestuur maar de vervanging van dit zelfde kozijn na het verstrijken van de
technische levensduur voor rekening komt van de gemeente. Voor de gemeente is het dus van belang
dat onderhoudswerkzaamheden goed en periodiek uitgevoerd worden zodat de levensduur van een
bouwkundig element verlengd kan worden.
Exteme gebruikers
Niet alle gemeentelijke eigendommen zijn in eigen gebruik, ze heeft ook zogenaamde exteme
gebruikers. Hiervoor zijn afspraken gemaakt en contractueel vastgelegd. Hoofdzakelijk is het
grootonderhoud, de zogenaamde instandhouding van het gebouw in handen van de gemeente
8