6 Knelpunten aanbevelingen
Uitval basisschool leerlingen met gedragsproblemen
Uitval Renn4 leeriingen/schorsingen
Uitval MB.0 leerlingen
Normering uren
Leerlingen met gedragsproblemen worden aangemeld voor het speciaal onderwijs Renn 4). De erva-
ring van de leerplichtambtenaar is dat basisscholen vaak te laat de stap maken om deze leerlingen aan
te melden voor een Renn4 indicatie.
Soms heeft de school onvoldoende aan dossiervorming gedaan, waardoor deze leerlingen thuis kunnen
komen te zitten omdat de leerling binnen het reguliere basisonderwijs niet meer te handhaven is.
Daarnaast komt het voor dat ouders weigeren mee te werken aan aanmelding van hun kind voor diagnos-
tiek en /of een Renn4 indicatie, hetgeen uiteindelijk ook het resuitaat kan hebben dat een leerling thuis
komt te zitten.
Het afgelopen jaar is er een overleg geweest met leerplicht en het Renn4 en het basisonderwijs om te
kijken of er een tijdelijke opvang te realiseren is voor deze leerlingen. Er zijn vergaande plannen om deze
leerlingen op te kunnen vangen. Edn en ander moet nog geconcretiseerd worden. Het gaat om leerlin
gen waar nog geen indicatie voor het Renn 4 is aangevraagd, maar die niet meer op het reguliere onder
wijs te handhaven zijn.
Scholen dienen vroegtijdig ouders te betrekken bij de zorgelijke ontwikkelingen die school signaleert om-
trent hun kind.Tevens is noodzakelijk dat er aan zorgvuldige dossiervorming wordt gedaan door scholen
om tijdig een Renn4 indicatie te kunnen aanvragen.
Renn4 leerlingen die niet meer te handhaven zijn op school hebben geen alternatief op een ander on-
derwijstraject. Voorheen werden deze leerlingen regelmatig geschorst. Het afgelopen schooljaar is er con
tact geweest tussen Renn4 provincie en de onderwijsconsulent. Er is een oplossing gevonden in een
pilotproject 'Tussen Wal en Schip", waar nog nadere invulling aan moet worden gegeven. Komend school
jaar moet duidelijk worden of deze pilot een oplossing biedt voor deze groep leerlingen
Een groot aantal leerlingen in het MBO heeft genoeg van het leren. Oorzaken zijn onder andere ver-
keerde studiekeuzes, leermoeheid en leerlingen die beter leren in de praktijk. Deze leerlingen zijn bijna
niet te motiveren om hun startkwalificatie te halen en willen aan het werk.
De ROC kunnen nog onvoldoende inspelen op deze problemen. Samen met de MBO-leerplichtambte-
naar zal dit probleem verder geanalyseerd worden en gezocht worden naar mogelijke oplossingen.
In 2007 heeft Ingrado, de vereniging van leerplicht en RIVIC de formatierichtlijn voor de leerplichtfunctie
opnieuw vastgesteld. Deze richtlijn is bepaald aan de hand van een landelijk onderzoek. De richtlijn is vast-
23
jaarverslag leerplicht 2008 - 2009