3
Wat bei'nvloedt onze bestemming?
Naast de kenmerken van het gebied zelf, die de aantrekkingskracht van het gebied bepalen,
zijn er ook andere factoren van invloed of de toerist zijn vakantie in het Middelseegebied wil
doorbrengen. 'De toerist' bestaat natuurlijk niet, maar er zijn wel een aantal algemene trends en
ontwikkelingen te onderscheiden in het vakantiegedrag.
Daarnaast heeft het Middelseegebied te maken met beleid dat door hogere overheden wordt
vastgesteld. Gemeentelijk en regionaal beleid moet hier binnen passen, maar het biedt vaak
ook kansen voor subsidies van hogere overheden.
3.1 Waar wil de toerist naar toe?
3.1.1 Trends
Er zijn een aantal grote trends en ontwikkelingen die de vraag naar een bestemming als het
Middelseegebied bei'nvloeden:
Door de vergrijzing ontstaat in Nederland een grote bevolkingsgroep met veel vrije tijd en die
deze tijd actief willen besteden. Met name de babyboomers zijn een interessante doelgroep.
Zij gaan meerdere keren per jaar voor een kortere periode met vakantie en zijn gei'nteres-
seerd in cultuur, natuur en gezondheid en wellness. Beleving van de bestemming staat
centraal. Senioren blijven bij voorkeur dicht bij huis. Fietsen en wandelen zijn activiteiten die
zij graag ondernemen, activiteiten die in het Middelseegebied veel voorhanden zijn, waarbij
de wind vaak als nadelige factor wordt ervaren. Door de groeiende groep senioren neemt de
behoefte aan zorg(vakanties) ook toe.
De toerist gaat steeds vaker, ook buiten het seizoen op vakantie. De zomervakantie is niet
meer de enige vakantie. Toeristen verlokken hier voor een (korte) vakantie naar toe te
komen, biedt kansen voor seizoensverlenging. Er is nog altijd een toenemende voorkeur
voor vakanties in het buitenland.
Kinderen beslissen in 90% van de gevallen mee over de vakantiebestemming. Zij vinden het
vooral belangrijk dat er zwemparadijzen met glijbanen zijn. In de Middelsee Gemeenten zijn
een aantal buiten- en binnenbaden, welke echter niet echte zwemparadijzen zijn.
Ook mogelijkheden om te sporten en attractieparken zijn in trek. De jeugd gaat het liefst
naar de camping of een huisje.
Behoefte aan kwaliteitsvoorzieningen. De toerist wenst tijdens de vakantie steeds meer luxe
en kwaliteit. Deze kwaliteit verwacht men bij het verblijf - men wil dezelfde luxe en gemak die
men thuis heeft - maar ook bij de horeca en dagrecreatievoorzieningen. Dit biedt vooral
kansen voor de toeristische ondernemers, maar is bijvoorbeeld ook van belang bij het
onderhoud van de routenetwerken.
De consument wil iets beleven dat uniek en authentiek is, men wil geen gekunstelde ver-
toning zien. Dit biedt kansen voor lokale evenementen, streekeigen activiteiten maar ook
voor de invulling van attracties en bezienswaardigheden. Eigen inbreng en deelname zijn
hierbij belangrijk.
Door het gejaagde leven van een groot deel van de bevolking, heeft men steeds meer
behoefte aan bezinning, maar ook religie. De weidsheid en rust van het Middelseegebied
kan een rol spelen bij het aanbieden van wellnessvoorzieningen, maar ook de vele kerken
kunnen hierbij betrokken worden.
j|s Srontmij vandertuuk
03/8527-cdg/jg
Pagina 18 van 33