A
De consument is zich steeds beter bewust van de klimaatveranderingen. Men gaat op zoek
naar duurzame vormen van vakantie houden. Dichterbij huis op vakantie, maar ook duur-
zamere activiteiten.
Internet speelt een belangrijke rol in het plannen en boeken van vakanties. Vooral voor het
opzoeken van informatie over de bestemming, maar ook steeds meer voor het boeken van
vakanties. De gebruikte methoden om de klant te bereiken worden steeds interactiever: van
het samenstellen van een persoonlijke reisgids tot het deelnemen aan vakantieveilingen.
Ook tijdens vakantieactiviteiten spelen technologische ontwikkelingen een steeds grotere rol
met bijvoorbeeld GPS-routes, audiotours. Het biedt veel mogelijkheden voor maatwerk.
De huidige economische crisis heeft een negatieve invloed op de ontwikkeling van toerisme
in Nederland. In welke mate is moeilijk te bepalen en per regio verschillend. Mensen
bezuinigen het eerst op luxe zaken zoals vakanties. Ook wordt sneller gekozen voor een
vakantie in eigen land. De verwachting is dat de eerstkomende jaren de gevolgen van de
recessie merkbaar zijn, maar op lange termijn zal de vakantiedeelname zich weer herstellen.
3.1.2 Marktontwikkelingen
In 2008 is het aantal toeristische overnachtingen in Fryslan weer gestegen, met 1,3%1 tot 11,4
miljoen. 784.000 hiervan hebben in de regio 'Overig Friesland' plaatsgevonden, waar het
Middelseegebied onder valt. Meer dan 90% van de toeristen komt uit eigen land.
Vooral de sector logies en ontbijt is flink toegenomen (18%). Ook de
watersport en recreatiewoningen hebben een stijging van de overnach
tingen gehad. Hotels en campings hebben iets minder overnachtingen
gehad dan het jaar daarvoor. Over de langere termijn vertoont ook de
hotelsector nog groei. Ook de werkgelegenheid biijft stijgen, vrijwel ge-
lijkmatig met de totale werkgelegenheidsgroei in de provincie. De sector
omvat 7,9% van de totale Friese werkgelegenheid.
Door de toename van het aantal toeristen, nemen ook de totale bestedin-
gen toe. Deze zijn gestegen van 432 miljoen in 2007 tot 446 miljoen
in 2008.
Al met al biijft de toeristische sector in Fryslan groeien. Qua overnachtin
gen blijkt wel een verschuiving gaande te zijn naar meer 'luxe' overnach-
tingsvormen, zoals hotels, logies en ontbijt en recreatiewoningen.
3.1.3 'De'Toerist
'De' toerist bestaat niet. Niet ieder individu voelt zich evenveel aangesproken door de verschil-
lende genoemde trends. De Recron2 heeft op basis van levensstijlkenmerken een vijftal typerin-
gen van de Nederlandse vakantieganger ontwikkeld. Dit worden belevingswerelden genoemd.
Op basis van deze indeling kan geanalyseerd worden welke toerist het beste bij het Middelsee
gebied past en of dit de toerist is die we willen. Daarnaast biedt de typologie ook handvaten om
te bepalen wat de wensen van de soorten toeristen zijn en hoe we daarop kunnen inspelen.
De volgende vijf doelgroepen of belevingswerelden worden onderscheiden:
Uitbundig Geel: deze vakantieganger is spontaan, gezellig en sociaal. De vakantie moet actief,
sportief, gezellig en verrassend zijn, maar niet in het extreme. Contact met anderen is belang-
rijk. Men bezoekt campings en bungalowparken waar de voorzieningen goed zijn en waar voor
iedereen wat te doen is. Dit is een grate groep vakantiegangers in Nederland.
Gezellig Lime: ook deze groep houdt van gezelligheid en sportiviteit, maar is iets rustiger. Aan-
dacht voor het gezin is belangrijk tijdens de vakantie. Vakantie is voor deze toeristen lekker vrij
zijn, rust en ontspanning en even ontsnappen aan de dagelijkse verplichtingen. Een camping of
bungalowpark in Nederland betekent voor deze groep echt vakantie, maar men moet wel op de
kosten letten. De 'gezellig lime' toerist is erg georienteerd op het park zelf, maar men is wel een
trouwe gast.
s(g Grontmij j vandertuuk
Wat befnvloedt onze bestemming?
1 Toerisme in Cijfers 2009, Instituut Service Management, 2009.
2 De Recreantenatlas, Recron, 2008
A
03/8527-cdg/jg
Pagina 19 van 33