4 Het toeristisch-recreatief speelveld samengevat De gebieds- en omgevingsschetsen uit de vorige twee hoofdstukken, worden samengevat in een overzicht van sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen, de SWOT-analyse3. Het overzicht geeft inzicht in de zaken waaraan in de toekomst prioriteit moet worden gegeven: sterke punten verder uitbouwen, zwakke punten oplossen, kansen benutten en rekening houden met bedreigingen. Op basis hiervan worden de visie en ontwikkeiingslijnen geformuleerd. De sterke en zwakke punten geven de onderscheidende aspecten van de Middeiseeregio weer. De externe invloeden worden samengevat bij de kansen en bedreigingen. jj| Grontmij j vandartuuk Sterke punten (intern) Zwakke punten (intern) Uniek landschap: weidsheid en terpen Ontstaansgeschiedenis: strijd tegen het water Kleinschalig waterrijk: Kleiroute, Noordelijke Elfsteden- route, Dokkummer Ee, opvaarten Pittoreske, historische dorpen Cultureel erfgoed Nabijheid aantrekkelijke steden als Leeuwarden, Dokkum, Franeker en Harlingen Mogelijkheden voor routegebonden recreatie Schone, zuivere lucht Persoonlijke aandacht door kleinschaligheid Samenwerking tussen de gemeenten Samenwerking tussen ondernemers - Onbekendheid - Imago Middeiseeregio: wind, leeg, saai - Geen imago als toeristische bestemming - Geen specifieke regiomarketing: versnippering promotie - Beperkt aanbod dagrecreatieve voorzieningen, zoals attracties en musea - Geen toeristentrekker (dagattractie/ verblijfs- accommodatie) - Beperkt en eenzijdig aanbod verblijfsrecreatieve voor zieningen: vooral (mini)campings en B&B's/pensions - Beperkte openingstijden horeca - Professionalisering sector Kansen (extern) Bedreigingen (extern) V Vergrijzing V Zorgtoerisme V Toename aantal vakanties en overnachtingen V Grote belangstelling voor geestelijke en lichamelijke gezondheid (sport, gezondheid, wellness, bezinning) V Belangstelling voor (culturele) evenementen V Toeristische ondernemers en inwoners als ambassa- deurs V Bekendheid en belangstelling Elfstedenthema V Werelderfgoed Waddenzee V Toename aantal boten, m.n. sloepen V Gebruik boten als vervoermiddel V Vraag naar actieve vakanties en struinen door de natuur V Technologische ontwikkelingen V Verbreding landbouw met toeristische elementen en benutten vrijkomende agrarische gebouwen V Toename toeristische bestedingen V Recessie: vaker in eigen land op vakantie Concurrentie van goedkope vliegbestemmingen I Kritische en veeleisende consument I Provinciale promotie richt zich vooral op andere regio's Rust en ruimte zijn geen Unique Selling Points (USP's). Veel regio's profileren zich hiermee Kamperen staat onder druk I Recessie: vakantie bezuinigingspost 3 Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats 03/8527-cdg/jg Pagina 21 van 33

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2010 | | pagina 136