5 Waar willen we naar toe? 5.1 Wat willen we bereiken? Profilering Welk toeristisch imago willen we als regio hebben, waar willen we ons mee onderscheiden van andere regio's om toeristen naar onze gemeenten te trekken? Dit zijn een tweetal basisvragen waarmee de ambitie van het gebied weergegeven wordt. Aan deze ambitie kunnen ontwikke- lingsrichtingen gekoppeld worden om het gewenste imago ook daadwerkelijk te realiseren. Op dit moment zijn de vier Middelseegemeenten niet herkenbaar als een toeristische regio, als toeristisch merk. Een duidelijk toeristisch imago ontbreekt. De kwaliteit van het landschap is een belangrijke voorwaarde om een toeristisch aantrekkelijk gebied te zijn. De Middelseeregio heeft landschappelijke kwaliteiten die uniek zijn: vergezichten, terpen en dijken. Ze staan hierin echter niet op zichzelf, ook de omringende gemeenten hebben vergelijkbare landschappelijke kwaliteiten. In feite vormt het gebied boven de steden Harlingen, Franeker, Leeuwarden en Dokkum een landschappelijke eenheid. De ontstaansgeschiedenis van het landschap is terug te voeren op de strijd tegen het water, tegen de Middelzee en de Wadden- zee. Toeristen hebben behoefte aan een herkenbare toeristische regio. Men wil kunnen zeggen 'ik ben in Wales', of dichterbij, 'de Veluwe' geweest. Bij zulke gebieden heeft iedereen direct een beeld van het gebied. Dat willen wij ook bereiken voor onze eigen regio. Het Waddengebied is een gebied dat wel tot de verbeelding spreekt. Het vormt al een bekende toeristische regio of toeristisch merk. Meestal wordt daarbij aan de Waddenzee en de eilanden gedacht. Maar het Waddengebied is meer: ook de kuststrook van Den Helder tot Delfzijl is onlosmakeiijk verbonden aan het ontstaan van de Waddenzee. Het Waddengebied heeft een onderscheidend imago van andere toeristische regio's in Fryslan en Nederland, temeer nu een groot deel van de Waddenzee de status Werelderfgoed heeft. De status van Werelderfgoed is vooral een eretitel, waarmee de belangstelling en aantrekkings- kracht op het Waddengebied vergroot wordt. Het gebied krijgt internationale allure, waardoor de status Werelderfgoed uitstekend gebruikt kan worden als marketinginstrument om het gebied in de hele wereld te promoten. De status zal leiden tot een toename van bezoekers die gei'nteres- seerd zijn in natuur en cultuur. Onze regio past uitstekend binnen het profiel van het Waddengebied. Door het gebied daar- binnen te profileren als de Friese Waddenkust nemen we binnen het grotere Waddengebied toch een eigen positie in zonder onze identiteit te verliezen, maar wel met een herkenbaar toeristisch profiel. We profiteren hierdoor van de reeds bestaande bekendheid van het Waddengebied als toeristische regio. Wel zullen we ons zodanig moeten ontwikkelen en profileren, dat toeristen bereid zijn speciaal naar dit unieke stukje Waddengebied te komen: de Friese Waddenkust. jjg Grontmij j vandertuuk 03/8527-cdg/jg Pagina 22 van 33

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2010 | | pagina 137