j|f Grontmlj j vandertuuk
Hoe komen we daar?
In het kader schetsen we hoe dit er uit kan zien:
De familie Jansen heeft dit keer gekozen voor een tang weekend in De Witte Kiok in Oudebildtzijl. Het
dorp is aangewezen als TOP. Bij het naast de Witte Kiok gelegen 'de Aerden Plaats' vindt de familie
alle gewenste informatie (routeborden, foldermateriaal) om zelf een leuke dagtocht samen te stelien.
Ze besluiten een fluisterboot te huren en daarmee een vaartocht overde vaarten langs de oude zee-
dijken te maken. Weer terug in de haven genieten ze bij het Graauwe Paard op het terras van een
lekkere lunch, waarna het tijd is om de benen te strekken op een huurfiets. Niet een gewone fiets,
maar een e-bike, zo is het net of ze met de wind in de rug fietsen.
Hun route stippelen ze uit aan de hand van de knooppunten: lekker fietsen zonder kaart erbij.
De fietsen kunnen ze weer inleveren bij een van de vele fietsverhuurders in de regio. Ze kiezen ervoor
de fiets in te leveren in Stiens en wandelen via prachtige weggetjes en paden door het boereniand
terug naar Oudebildtzijl.
Aantrekkelijk maken van de routes
We zijn echter ook van mening dat we er alleen met routenetwerken niet zijn.
We vinden het belangrijk om elementen aan de routes toe te voegen, zodat deze leuk en
spannend worden: ontdekken en beleven. Vooral ook voor de jeugd maakt dit een fietstocht een
stuk aantrekkelijker.
gfej We willen hiervoor gebruik maken van vernieuwende elementen, zoals een audiotour,
j|vj waarbij mensen via een transponder informatie krijgen over de geschiedenis van de
Wstreek.
ti Door belevingselementen aan de routes toe te voegen, willen we de toerist verrassen en
1 verleiden om tijdens een fiets- of wandeltocht andere activiteiten te ondernemen.
Jj Ondernemers willen we stimuleren om streekverhalen te verzamelen, zoals smokkel-
verhalen in Het Bildt of het wel en wee van de melkfabriek in Dronrijp.
Ook kan bekeken worden hoe landschaps-
kenmerken op aantrekkelijke wijze aan de
routes gekoppeld kunnen worden.
Het Dockumer Lokaeltsje, maar ook de
andere trambanen in het gebied zijn bijvoor-
beeld op veel plekken nog zichtbaar door ver-
hogingen in het landschap, maar ook door de
aanwezigheid van de stationsgebouwen.
Vooral het Dockumer Lokaeltsje spreekt tot de
verbeelding en geniet veel bekendheid. Wij
denken dan niet direct aan het terugbrengen
van de trein, maar het beter benutten en
zichtbaar maken van deze geschiedenis met
moderne technieken.
De grootste verantwoordelijkheid bij het aantrekkelijk maken van de routes ligt bij de onder
nemers, als gemeenten spelen wij vooral een stimulerende en faciliterende rol.
Verder zetten wij ons in voor het realiseren en stimuleren van voldoende rust- en pleisterplaat-
sen in het gebied. Dat betekent bankjes op mooie locaties, maar ook voldoende horeca-
gelegenheden die op ruime tijden open zijn. Ook op maandag moet de toerist ergens terecht
kunnen voor een kopje koffie of een lunch.
03/8527-cdg/jg
Pagina 27 van 33