Het moet een attractie worden die veel bekendheid voor het Middelseegebied genereert. Het moet in fysieke zin onderdeel worden van de omgeving. Een ruige route is een voorbeeld voor een dergelijke attractie. Een ruige route is een avontuurlijke, sportieve en culturele belevings- tocht. Wadden Bovenstaande thema is nauw verwant aan de ligging in het Waddengebied. Ook deze ligging willen wij graag verder benutten. Wij vinden het belangrijk dat toeristen het Wad op een goede en passende manier kunnen beleven, maar zich er ook bewust van worden dat het Middelsee gebied onlosmakelijk onderdeel is van het Waddengebied. De relatie tussen het land en de zee kan verder versterkt worden. We denken daarbij aan een- voudige zwemlocaties aan de voet van de zeedijk, waarbij weliswaar rekening gehouden moet worden met de beschermende functie van de dijk. Daarnaast zijn er voor ondernemers veel aanknopingspunten om de ligging in het Wadden gebied aan te grijpen voor nieuwe voorzieningen. Denk bijvoorbeeld aan struintochten door het buitendijks gebied, maar ook op het gebied van wellness zien wij kansen: gezonde zeeklei, kuurbaden, zilte zeelucht, etc. Verhuurbedrijven In aanvulling op het verbeteren van de routegebonden recreatiemogelijkheden, zien wij kansen voor aanvullende activiteiten, zoals de verhuur van fluisterboten, sloepen en kano's, maar ook van e-bikes, fietsen en zelfs paarden. Ondernemers worden gestimuleerd om dergelijke activiteiten op te pakken. We denken daarbij aan verblijfsaccommodaties, maar ook aan de fietsenwinkels en maneges. Op deze manier kan de lokale bedrijvigheid meer bestaansrecht creeren en goed inspelen op de markt. Attracties Daarnaast zien wij vooral bij de grotere dorpen mogelijkheden voor wat grootschaligere voor zieningen. Niet grootschalig in de zin van Eftelingachtige attracties, maar ook hier weer passend bij de schaal en het karakter van het gebied. Een goed voorbeeld van wat wij wel een passende grootschalige voorziening vinden is het plan van kinderboerderij Doniastate om de attractie uit te breiden met voorzieningen voor een iets oudere doelgroep, de jeugd van circa 8 tot en met 14 jaar. Hiermee wordt goed ingespeeld op de gezinnen met kinderen, er wordt een totaalpakket aangeboden voor in ieder geval een middag vermaak. Doniastate wil hiermee uitgroeien tot een attractie van rond de 100.000 bezoekers per jaar. Bij de trends gaven we al aan dat kinderen belangrijke medebeslissers zijn bij het kiezen van de vakantiebestemming. Kinderen vinden vooral zwemmogelijkheden erg belangrijk. In ons gebied zijn nog diverse binnen- en buitenbaden. Wij streven er naar deze te behouden en ook beter te benutten voor de toeristische doelgroep. Ze kunnen gebruikt worden als trekker in de promotie van het gebied om de 'uitbundig gele' toerist te interesseren. Ook zien wij kansen voor meer agrotoeristische activiteiten. Veel mensen en vooral kinderen hebben er tegenwoordig geen idee meer van hoe het er aan toe gaat op een boerenbedrijf. Het ontbreekt echter aan een breed aanbod aan dagrecreatieve activiteiten. Door toeristen de mogelijkheid te bieden om het boerenleven te beleven, zoals openstelling van het bedrijf, plukakkers, koeknuffelen, verkoop van streekproducten, mai'sdoolhofen, boerengolf en dergelijke, kan ingespeeld worden op het willen beleven en ervaren van unieke activiteiten. Ook vrijkomende agrarische bebouwing kan hierbij een rol spelen, de gemeenten willen een recreatieve invulling van deze gebouwen stimuleren. Grontmij vandertuufc Hoe komen we daar? 03/8527-cdg/jg Pagina 30 van 33

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2010 | | pagina 145