Tot slot zijn er in de regio weinig culturele voorzieningen. Er zijn enkele kleine musea en
bijvoorbeeld het bezoekerscentrum Terp Hegebeintum. Wij zien kansen om de culturele
geschiedenis beter te benutten. Een interactief museum of centrum over de strijd tegen het
water of markante personen zoals Pieter Jelles Troelstra zijn voorbeelden.
Evenementen
Evenementen hebben ook een belangrijke aantrekkende werking. Ze zorgen voor bekendheid
van het gebied en stimuleren herhalingsbezoek. De regio heeft behoefte aan enkele
thematische evenementen om het gebied op de kaart te zetten. Het is belangrijk dat deze
evenementen goed afgestemd worden op de doelgroepen.
Markten, maar bijvoorbeeld ook kunstevenementen doen het goed bij de doelgroepen. Een
aantal jaar geleden is op de Oudebildtdijk een grote braderie gehouden. Dit zou nieuw leven
ingeblazen kunnen worden onder het mom: de langste markt van Nederland.
In ons gebied zijn diverse kunstenaars en galeries gevestigd. Een jaariijks of halfjaarlijks kunst-
weekend of cultureel evenement kan een stimulans zijn om toeristen te verleiden naar het
Middelseegebied te komen.
6.4 Versterken gezamenlijke promotie
Thema's
Voor de toeristische promotie willen wij ons vooral inzetten voor het hoofdthema: de Friese
Waddenkust. Daarnaast zien wij veel mogelijkheden om aan te haken bij het andere provinciale
promotiespeerpunt 'de Elfsteden'.
Friese Waddenkust
In hoofdstuk 5 hebben we aangegeven ons te willen profileren als Friese Waddenkust binnen
het Waddengebied. Het Waddengebied wordt door de toerist gezien als een toeristische
bestemming, meer dan 'Middelseegebied,' 'Uytland' of 'Noord-Friesland.' Het gebied is tenslotte
ook deel van het Waddengebied. Wei ligt er een uitdaging om de toerist bewust te maken van
het feit dat ook de Waddenkust tot het Waddengebied behoort.
Elfsteden
De Noordelijke Elfstedenroute verbindt de steden Harlingen en Franeker via het toeristische
vaarwater met steden als Leeuwarden en Dokkum. Daarnaast kan het gebied uitstekend
profiteren van de ligging tussen deze aantrekkeiijke steden. Er zijn interessante combinaties te
maken voor verblijf op het platteland met uitjes naar de stad of andersom.
Leeuwarden wil bijvoorbeeld de congresmarkt stimuleren. Bij meerdaagse congressen wordt
standaard een vrijetijds/leisureprogramma aangeboden voor de partners van de deelnemers,
maar ook voor ontspanning buiten het congresprogramma. Wij zien als regio mogelijkheden om
hierbij samen te werken met Leeuwarden.
Doelgroepen
Het grootste deel van de toeristen in Friesland komt uit Nederland. Dit is de grootste markt en
door in te zetten op het bereiken van de doelgroepen 'Ingetogen Aqua', 'Rustig Groen' en 'Uit-
bundig Geel' heeft de Nederlandse toerist het meeste groeipotentieel. Wij willen daarom de
promotie vooral richten op het verleiden van de Nederlandse toerist en meer specifiek de
genoemde doelgroepen.
ifj* Grontifiij I vandortuiik
Hoe komen we daar?
03/8527-cdg/jg
Pagina 31 van 33