Voor de eerste twee groepen zal de aandacht moeten liggen op kwaliteiten als rust en ruimte,
Wadden Werelderfgoed, varen in een prachtig landschap, de landschappelijke en cultuur-
historische geschiedenis van het gebied.
Voor de doelgroep 'Uitbundig Geel' zijn juist de voorzieningen voor de jeugd belangrijker. Voor
deze groep kan het gebied neergezet worden als een stoer en ruig gebied, waar veel te ontdek-
ken valt. Het actief en sportief beleven van het gebied staat hier voorop.
Het is de uitdaging voor ondernemers om met producten en diensten zoals arrangementen te
komen, die aansluiten op de behoeften van deze groepen.
Samenwerking
Voor de promotie zal daarmee samenwerking in een breder verband dan de Middelsee
Gemeenten gezocht worden. Wij willen dit vooral via Fryslan Marketing laten lopen, aangezien
dit de partij is die Fryslan in Nederland vermarkt. Het Waddengebied wordt, ondanks dat het
zich in Nederland uitstrekt van Noord-Holland tot Groningen, vooral door Fryslan Marketing als
toeristische regio neergezet. In Groningen en Noord-Holland is het Waddengebied minder een
speerpunt, afstemming met de marketingbureaus van deze provincies is daarom minder van
belang.
Qua samenwerking met andere gemeenten hebben we het vooral over samenwerking en af
stemming met Harlingen, Franekeradeel en Dongeradeel.
Op dit moment sluit Ferwerderadiel zich voor de promotie vooral aan bij het Lauwersmeer-
gebied (Lauwersland). De keus hiervoor is destijds vooral een praktische overwegingen
geweest, door een gebrek aan een goede VW-structuur in Noord-Friesland. Landschappelijk
en historisch heeft Ferwerderadiel echter veel meer raakvlakken met de andere gemeenten in
de driehoek Harlingen-Franeker-Leeuwarden-Dokkum. Wij streven ernaar dat Ferwerderadiel
zich aansluit bij de promotie van de Friese Waddenkust naast het Lauwersland. Dit laatste
wordt door Fryslan Marketing evenwel niet neergezet als toeristische regio.
In Zuidoost-Fryslan is een proces op gang gebracht om dit gebied beter als toeristische regio te
vermarkten en het een eigen gezicht, een eigen gebiedsprofiel te geven. Het profiel is inmiddels
ontwikkeld, nu gaat actief ingezet worden op het vermarkten van De Friese Wouden.
Ons gebied haakt weliswaar aan bij het toeristische profiel 'Waddengebied', maar zoals eerder
aangegeven is het voor de Friese Waddenkust wel nodig om zich hierbinnen te profileren. Wij
streven er naar om ook voor de Friese Waddenkust een helder gebiedsprofiel te ontwikkelen,
zodat dit de basis vormt om de Friese Waddenkust te vermarkten.
Informatiestructu u r
Om het gebied goed te vermarkten moet Fryslan Marketing wel gevoed worden door de onder
nemers, organisaties en partijen in de regio. Daarnaast is het van belang dat de toerist ter
plaatse ook goed gei'nformeerd wordt over de toeristische mogelijkheden.
jj| Grontmij vandartuuk
Hoe komen we daar?
03/8527-cdg/jg
Pagina 32 van 33