Wij zetten in op het versterken van de toeristische informatievoorziening in het gebied. We vinden het belangrijk dat toeristen op strategische plekken in het gebied voorzien worden van toeristisch interessante informatie. Om dit te realiseren, liften we mee in de nieuw op te zetten WV structuur voor Fryslan. Wij zullen hier als gemeenten actief in meedenken, zodat een goede informatiestructuur in de re- gio straks gewaarborgd is. Ondernemers fun- geren daarbij als ambassadeurs voor onze regio. Het 'voeden' van Fryslan Marketing zien wij als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de toeristische ondernemers en gemeenten. 'De regio' zal actief met Fryslan Marketing afspraken moeten maken over acties, arrangementen, deelname aan beurzen, etc. De diensten van Fryslan Marketing worden daarbij ingekocht. Voor de financiering van de promotie zullen midde- len beschikbaar gesteld moeten worden door zowel de gemeenten als de (gezamenlijke) on dernemers. Voor Fryslan Marketing is het wenselijk dat er voor de hele regio sprake is van een aanspreek- punt. Wij stellen ons voor dat een van de toeristische beleidsmedewerkers van de gemeenten in samenwerking met de ondernemers (op dit moment Uytland) verantwoordelijk wordt voor de contacten met Fryslan Marketing. De ambtenaar is daarbij verantwoordelijk voor de afstemming met de andere gemeenten in het gebied en Uytland voor de afstemming met andere onderne- mersorganisaties (TP Noordwest Fryslan, R&T afdeling OVL). Het is nadrukkelijk niet de bedoe- ling een eigen regionaal marketingbureau op te zetten. De uiteindelijke uitvoering van de pro motie ligt bij Fryslan Marketing. Daarnaast zijn de ondernemers vanzelfsprekend verantwoorde lijk voor de promotie van hun eigen bedrijf. 6.5 Organisatie en taakverdeling Als gemeenten zullen wij gezamenlijk een stimulerende en faciliterende rol op ons nemen. De gemeente is niet alleen bestuurder en beheerder van haar gebied, maar ook een stimulerende overheid, die de mogelijkheden die de markt biedt, aangrijpt om onze regio toeristisch aantrek- kelijker te maken. Dit betekent niet dat wij als ondernemer het toeristisch speelveld gaan betreden. Dat blijft aan de ondernemers. Zij blijven verantwoordelijk voor voldoende verblijfs- en vermaaksmogelijkhe- den. Wij zetten ons in voor de realisatie van de basisinfrastructuur, zoals de routenetwerken. Daar naast hebben wij de taak om recreatie en toerisme een volwaardige plaats te geven in het ruim- telijk beleid. Dat betekent dat in de bestemmingsplannen voldoende ruimte wordt geboden om de in deze visie beschreven ontwikkelingen mogelijk te maken. Wij hebben daarbij aandacht voor het verminderen van de regeldruk voor ondernemers, voor zover wij daar als lagere over heid invloed op hebben. Verder willen wij actief inzetten op het stimuleren, faciliteren en begeleiden van ondernemers bij hun plannen, mits deze passend zijn bij de voorliggende visie. Om een goede afstemming van de toeristische ontwikkelingen in het gebied te waarborgen, voeren de gemeenten zowel op ambtelijk als bestuurlijk niveau op regelmatige basis overleg. Ook met de omliggende gemeenten Harlingen, Franeker, Leeuwarden en Dongeradeel zullen wij regelmatig afstemmen, om kansen voor samenwerking optimaal te benutten. Wij willen in zetten op een heldere taakverdeling tussen de toeristische beleidsambtenaren. Eerder is al aangegeven dat het wenselijk is een ambtenaar aan te wijzen als contactpersoon voor de marketing en promotie. Datzelfde is ook wenselijk voor de deelsectoren verblijfsrecreatie, attracties en evenementen. Hierdoor hebben ondernemers en instanties te maken met een aan- spreekpunt, die goed op de hoogte is van alle ontwikkelingen binnen het hele gebied op zijn of haar eigen specialisatie. Op deze manier wordt een optimale afstemming en spreiding van acti- viteiten binnen het Middelseegebied bevorderd. Grontmij J vaiutertuuk Hoe komen we daar? 03/8527-cdg/jg Pagina 33 van 33

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2010 | | pagina 148