Hoofdstuk 1: Trends en ontwikkelingen
Samenvatting:
Dienst Sociale Zaken en Werkeeleeenheid Noardwest Frvslan -
Tweeiaarsperspectief 2010 2011
De crisis vormt een belangrijke tegendraadse ontwikkeling in de lange termijn trends. Hoewel er kan worden
vastgesteld dat vergrijzing, ontgroening en een komende krapte op de arbeidsmarkt voor Noordwest Friesland
trends zijn om rekening mee te houden, zijn de huidige economische ontwikkelingen reden op kortere termijn
te kijken naar aanpak en beleid op het gebied van sociale zekerheid in onze regio.
1.1. Korte en lange termijn
Wat in het vorige MJP (2009-2013) werd geschreven, geldt nog steeds:
Er zijn voor de regio risico's en bedreigingen op sociaal-economlsch gebied die vooral worden veroorzaakt door Internationalisering,
mondiale ontwikkelingen en demografische trends. Er zijn echter ook kansen voor de regio. Van belang voor het werk van de Dienst zijn
vooral devolgendethema's: t
1 Het opleidingsniveau van de beroepsbevolking en de aanwezigheid van hoger opgeleiden zijn belangrijk. De afname van de
beroepsbevolking door vergrijzing en ontgroening betekent dat regio's onderling concurreren om met name hoger opgeleide jongeren.
2. Er dreigt een steeds groter verschll te ontstaan tussen de oplelding en competenties van werkzoekenden en de eisen die vanuit
bedrijven worden gesteld.
S. Leefbaarheid: met name in de kleinere kernen leidt een stagnerende en vergrijzende bevolkmg tot minder draagvlak voor sociale en
economische voorzieningen.
Maar op kortere termijn -minimaal 2010 en 2011- speelt de crisis een belangrijke rol. Er is op het moment van
schrijven (december 2009) geen krapte op de arbeidsmarkt, integendeel, het is door de crisis tijdelijk
moeilijker geworden mensen te laten participeren, met name naar arbeid. En tegelijk doen er meer mensen
een beroep op de Wwb.
1.2. Ontwikkelingen in de sociale zekerheid
De economische crisis leidt direct en indirect tot bijstellingen van het kader waarbinnen de Dienst Sociaie
Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan moet werken. Hier zijn de volgende zaken van invloed:
WWB: Inkomensdeel
12 1 Het klantenbestand van de Dienst loopt op. De inspanningen van de Dienst hebben in 2009 geleid tot
een grotere uitstroom, maar er is ook v66l meer instroom dan in voorgaande jaren. Dus ondanks de
goede uitstroomresultaten loopt het klantenbestand per saldo op. Er komt dus een grotere druk op
het budget Inkomensdeel.
1.2.2. Het budget Inkomensdeel wordt pas substantieel naar boven bijgesteld wanneer het aantal
bijstandsgerechtigden landelijk meer oploopt dan de marges die hiervoor zijn afgesproken. Pas in
September 2010 wordt bezien of dat laatste het geval is.
Tot die tijd ontstaat grote druk op het budget Inkomensdeel en de opgebouwde reserve buffer.
WWB: Werkdeel
1.2.3. In September 2009 is bekendgemaakt dat het maximum aan meeneemregeling op het budget
Werkdeel wordt teruggebracht van 60% naar 25%. Dat betekent dat er maximaal voor de 8
gemeenten 1,4 miljoen (in plaats van 3,6 miljoen) naar 2010 mag worden meegenomen.
1.2.4. Het budget Werkdeel wordt daarenboven jaarlijks structureel met zo'n 7% 350.000 p.j.) gekort.
1.2.5. De terugverdiencapaciteit van de SW-bedrijven loopt door de economische crisis ook terug. Ook hier
komt de komende twee jaar druk op de budgetten te staan.
1.2.6. Voor de Wmo wordt een geleidelijke bestandsstijging Huishoudelijke Hulp verwacht. Ook
bezuinigingen op de Awbz worden deels op de Wmo afgewenteld.
Apparaatslasten
1.2.7. Een grotere belasting van de programmavoorzieningen leidt ertoe dat ook het uitvoeringsapparaa van
de Dienst meer belast wordt.
Pagina 3 van 11