Hoofdstuk 3: Werk, Inkomen en Zorg Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Frvslan Tweeiaarsperspectief2010/2011 3.1. Klantenbestand en Budget Inkomensdeel Hoewel het onmogelijk is zeer precieze voorspellingen te doen ten aanzien van vraag en aanbod op arbeidsmarkt, gaan we voor de WWB uit van het volgende scenario: 1. het klantenbestand neemt in 2010 toe tot gemiddeld 1225 2. het klantenbestand neemt in 2011 toe tot gemiddeld 1375 Deze voorspelde toename wordt ondersteund door prognoses over de toenemende werkloosheid van het UWV-WERKbedrijf en het Centraal Planbureau (CPB) in Noord Nederland. Indien de financiering vanuit het Rijk en het beleid niet wordt gewijzigd, bestaat de mogelijkheid dat er op het Inkomensdeel WWB een tekort kan ontstaan van respectievelijk 320.000 in 2010 en 1,600.000 in 2011. (In 2010 kan nog gebruik worden gemaakt van de egalisatiereserve, maar die reserve is in deze prognose in 2011 niet meer beschikbaar.) Daarenboven heeft de inbreng van de historische factor (T-2) in de verdeelstructuur van de budgetten tot gevolg dat het goede resultaat van een laag klantenaantal in 2008 reducerend werkt op het budget 2010. In het hoofdstuk bedrijfsvoering wordt meer gedetailleerd ingegaan op de apparaatslasten van de Dienst. Hier kunnen wij alvast vermelden dat, wanneer we naar de uitvoering kijken, wij ons moeten realiseren dat genoemde bestandsstijging een saldo is van verhoogde instroom en uitstroom. Bijvoorbeeld: Een stijging van 100 klanten betekent dat er 300 aanvragen meer zijn Ingediend, dat 250 klanten meer zijn ingestroomd en dat 150 klanten me£r zijn uitgestroomd. Het aantal handelingen te verrichten door de Dienst stijgt dus aanzienlijk want die zijn gerelateerd aan instroom, doorstroom, uitstroom en beheer. Daar komt bij dat er voor meer klanten voorzieningen moeten worden getroffen en dus door de Dienst meer handelingen moeten worden verricht op het gebied van administratie, re-integratie en inkomensvoorzieningen. 3.2. Participatiebudget: Deelbudget Werkdeel en Deelbudget Inburgeringsbudget 3.2.1. Budget Werkdeel Zoals vermeld zijn de middelen in het werkdeel recent beperkter beschikbaar gesteld. Er zullen re-integratiebeleid vanaf 2010 tekorten in de financiering van de re-integratie gaan optreden. Dit leidt tot een aantal uitgangspunten voor 2010 en 2011 van het bestuur van de Dienst bij de het Werkdeel voor participatie: 1. we willen zoveel mogelijk mensen laten participeren, met name naar arbeid 2. het re-integratiebeleid moeten binnen de budgettaire kaders van het werkdeel blijven (de gemeenten gaan hierop niet toeleggen) 3. de re-integratie moet binnen het budget zo effectief mogelijk worden ingezet 4. het re-integratiebeleid moet gericht zijn op het beperken van de uitgaven in het Inkomensdeel 5. Re-integratie-instrumenten moeten worden geprioriteerd 6. in grote lijnen gaan we geen van de drie hoofdvelden (directe arbeidsbemiddeling, toeleiden naar werk, participatie) laten vallen. Tussen en binnen de velden wordt bij de instrumenten wel prioritering aangebracht. 7. waar mogelijk worden externe geldstromen aangeboord (werkgevers, ESF, sectorgelden, onderwijs) 8. waar mogelijk moeten mensen worden doorgestuurd naar andere partners (GGZ, Jeugdzorg, Welzijnsvoorzieningen e.a.) in ons netwerk, niet iedereen zelf 'behandelen 9. de werkgeversbenadering wordt ondersteund bij ongewijzigd besteding van Pagina 5 van 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2010 | | pagina 37