Hoofdstuk 4: Wet Maatschappelijke Ondersteuning Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Frvslan - Tweeiaarsnerspectief 2010 2011 Onderstaand wordt ingegaan op een drietal onderwerpen. Deze onderwerpen zullen de komende jaren het zwaartepunt van de werkzaamheden bepalen. 4.1. Huishoudelijke voorzieningen De gevolgen van de meest recente aanbesteding leiden niet tot nieuwe zorgaanbieders voor de Dienst. Wei zijn de prijzen met ingang van 1 januari 2010 fors gestegen. De verschuiving van klanten van HV2 naar HV1 bevindt zich in de laatste fase. Inmiddels stijgt ook het aantal HV klanten. De komende periode staat de Dienst voor de uitdaging om kwalitatief hoogwaardige HV te garanderen, die tijdig en adequaat geleverd wordt. 4.2. Woon-, vervoers- en rolstoelvoorzieningen Verwacht wordt dat het aantal clienten dat een beroep doet op de Wmo zal stijgen. Dit valt niet alleen te verklaren uit ontwikkelingen als toenemende vergrijzing in de regio, maar ook uit de bezuinigingen in de AWBZ. Belangrijke doelstelling voor de komende jaren is het waar mogelijk laten prevaleren van het collectief gebruik van voorzieningen boven individuele toekenningen (bijvoorbeeld een pool van scootmobielen in een verzorgingshuis in plaats van veel bewoners een individuele scootmobiel verstrekken). Alleen op die manier blijft het mogelijk om in een tijd waarin ongetwijfeld sprake zal zijn van bezuinigingen de clienten de noodzakelijke voorzieningen op adequate wijze te leveren. Overigens zal in de loop van de tijd het gunstige effect van de meest recente aanbestedfng (2008) zich ook in de financiele gegevens vertalen. Steeds meer 'oude' voorzieningen gaan over van de oude leverancier naar de nieuwe leveranciers, die tientallen procenter goedkoper zijn. 4.3. Ontwikkelingen AWBZ Het is van belang te onderkennen dat verdere bezuinigingen in de AWBZ zullen leiden tot groeiend beroep op de Wmo en daarmee op de gemeenten. Voorbeelden daarvan zijn dat er indicaties zijn dat de persoonlijke verzorging in de toekomst wordt overgeheveld naar de Wmo. Daarnaast zijn er indicaties dat er een overheveling van hulpmiddelen (rollator, krukken) van de AWBZ naar de Wmo op handen is. Een dergelijke ontwikkeling zal ongetwijfeld leiden tot een toenemende druk op de budgetten, wellicht al in deze planperiode (2010/2011). De Dienst volgt de ontwikkelingen met betrekking tot verdere bezuinigingen nauwlettend en informeert de gemeenten over de keuzes die gemaakt kunnen worden bij het bedienen van de diverse doelgroepen. 4.4. Beleidsaanpassingen Ten aanzien van de Wmo voorzieningen dient in ieder geval rekening te worden gehouden met de minimale compensatiepiicht zoals die in de wet is beschreven en in veel jurisprudence is vastgelegd. Daarnaast dient rekening te worden gehouden met het gegeven dat voor alle Wmo voorzieningen langjarige contracten lopen die gerespecteerd moeten worden. Dit laat onverlet dat er mogelijkheden zijn om om te buigen. Gedacht kan worden aan het versoberen van het collectief vervoer: - minder zones per rit, - maximeren per periode, - minder puntbestemmingen. De indicatie van de huishoudelijke verzorging zou mogelijk scherper gedaan kunnen worden, hoewel het beeld reeds is dat onder de Wmo al veel zorgvuldiger en daardoor strikter wordt geindiceerd dan onder de Awbz. Een deel van de rek is er dus al uit. Mogelijk dat ten aanzien van woningaanpassingen het beleid kan worden aangescherpt door nog meer aan te sturen op verhuizing in plaats van verbouwen. Vanuit de inkoop is steeds ingezet op prijs als belangrijk gunningscriterium. Van nieuwe aanbestedingen is daarom weinig te verwachten. De prijzen in Noardwest FryslSn behoren al tot de scherpste. Pagina 7 van 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2010 | | pagina 39