Wet Sociale Werkvoorziening
Pienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan -
Tweeiaarsaerspectief 2010 2011
5.1. Modemisering
De modemisering van de Wsw per 1 januari 2008 heeft tot een gewijzigde budgettering en taakstelling geleid.
Toch ging deze modemisering niet ver genoeg en is de commissie de Vries ingesteld met het doel een
fundamentele herbezinning op de Wsw te realiseren. Deze commissie heeft haar taak breed opgevat en
adviseert nu om atle werkzoekenden, ongeacht hun soort uitkering, op dezelfde manier (weer) aan het werk te
helpen.
De implementatie van het advies laat op zich wachten omdat de minister heeft besloten eerst langdung (van
twee tot drie jaar) pilots op te zetten op een aantal onderdelen uit het advies van de commissie. SW-bedrijf
Empatec (werkend voor 7 van de 8 gemeenten van ons werkgebied) heeft zich ook opgegeven om in een van
de pilots mee te doen.
5.2. Strategische planning/ institutionele situatie
De besturen en de regiegroepen van Empatec en Oostergo zijn bezig een strategisch plan vorm te geven; deze
zal voor een deel gebaseerd moeten zijn op de modemisering en de fundamentele herbezinning naar
aanleiding van het Rapport de Vries over dit onderwerp.
De taken en doelen van het SW-bedrijf zullen liggen op het gebied van samenwerking in de keten (met
gemeenten, UWV-werkbedrijf en andere re-integratiepartners) en het breder dan de Wsw alleen opvatten van
re-integratietaken. De directies van de Dienst en van Empatec hebben deze ontwikkeling tijdig onderkend en
de samenwerking de afgelopen jaren geintensiveerd.
Hier ligt tegelijk voor de Dienst een winstpunt. Het Sw-bedrijf participeert vanaf 2010 in het Werkplein
Franeker Martinihus.
Het Sw-bedrijf heeft daarenboven veel contacten met werkgevers in de regio en kan daarom ook haar roi
spelen in de werkgeversbenadering van Noordwest Friesland. Het bedrijf kan functioneren als
mobiliteitscentrum, banenpoolcentrum of poortwachterscentrum.
In de strategische visie zou het SW-bedrijf dus meer een full-service arbeidsmarktinstrument moeten kunnen
worden.
5.3. Korte financiele risico- en kansen analyse
Door de economische crisis wordt ook het Sw-bedrijf in 2009 geconfronteerd met tegenvallende resultaten. De
bestaande reserve zal in 2010 wellicht worden aangesproken om de krimp in de taakstelling te financiered Nu
al worden bij Empatec 46 arbeidsplaatsen voor eigen rekening genomen. In 2010 komen daar 19 bij.
Om geen arbeidsplaatsen voor eigen rekening te hoeven nemen zou er in 2010 van een krimp van 65 plaatsen
sprake moeten zijn. Dit is niet realiseerbaar bij een natuurlijk verloop van 35 plaatsen per jaar.
Dit geldt hetzij in veel mindere mate- ook voor Oostergo.
In het kader van de evaluatie van de modemisering is aan het uitvoeringsbedrijf nv Empatec gevraagd
om een rapport waarin inzicht wordt gegeven in de financiele risico's die door de GR Frysl§n West worden
gelopen op de arbeidsplaatsen die voor eigen rekening komen. Daarbij moet worden betrokken: de stand en
inzet van de reserves, en de (oplossingen voor) de structurele financiering van mogelijke tekorten door deze
overloop.
Ook voor de Wwb kan een tekort in de Wsw-financiering gevolgen hebben omdat er dan klanten, die op de
Wsw-wachtlijst staan, (langer) in de Wwb zouden moeten blijven of voor een deel een (langer) een beroep
doen op loonkostensubsidie uit het budget werkdeel Wwb.
Pagina 8 van 11