Dienst SocialeZaken en Werkaelegenheid Noardwest Frvslan -
Tweeiaarsperspectief 2010 2011
7. Resumerend
7.1. Ontwikkelingen en uitgangspunten
De scenario's voor 2010 en 2011 voor WIZ en WMO tonen een stijging van het aantal klanten dienstbreed.
Meer klanten betekent meer werk bij de casemanagers van WIZ en WMO en met enige vertraging ook bij de
ondersteunende functies van bedrijfsvoering. Op basis van ervaringscijfers over de relatie tussen het aantal
bijstandsgerechtigden, re-integratieklanten en het aantal aanvragen voor diverse voorzieningen en de daarvoor
benodigde formatie, loopt de dienst in de komende jaren een risico dat de dienstverlening met de bestaande
formatie niet op peil kan worden gehouden. De belangrijkste kostenveroorzakers zijn en blijven open end
regelingen. Het bestuur zal een uiterste inspanning doen om via een aantal beheersmaatregelen - zoals in het
voorgaande aangeduid - binnen de financiele kaders te blijven. Zo zijn en worden maatregelen getroffen om
het werkdeel te beperken tot de budgettaire ruimte, zal de organisatie worden doorgelicht met het oog op
kostenreductie en zullen aanpassingen van beleid worden geformuleerd. Desalniettemin blijft er voor de
gemeenten een risico bestaan van uitzetting van de gemeentelijke bijdragen.
7.2. Werk, inkomen en zorg
Het waarschijnlijke scenario voor 2010 en 2011 voor WIZ toont een stijging van het aantal aanvragen WWB
klanten en meer inspanning op bemiddeling naar arbeid en re-integratie. Herschikking en doorontwikkeling van
het re-integratiebeleid. Beleidsvoorstellen in de loop van 2010 gericht op betaalbaar houden van
minimabeleid. Focus op kostenreductie apparaatlasten; mits binnen de kaders van wet- en regelgeving en
tegen aanvaardbare financiele risico's.
7.3. WMO
Er is een toenemend beroep op de voorzieningen. Effecten overdracht AWBZ taken naar WMO niet
voorzienbaar. Verder zullen begin 2010 voorstellen worden geformuleerd op welke wijze het risico op de WMO
woonvoorzieningen beter kan worden beheerst.
Focus op kostenreductie apparaatlasten, mits binnen de kaders van wet- en regelgeving en tegen aanvaardbare
financiele risico's.
7.4. WSW
In de WSW is sprake van een toenemend risico als gevolg van (onderschrijding) landelijke taakstellingen.
Samenwerking van WSW-bedrijf en de Dienst moet leiden tot reductie van de financiele risico's bij WSW.
7.5. Bedrijfsvoering
Focus op kostenreductie;mits binnen de kaders van wet- en regelgeving en tegen aanvaardbare financiele
risico's. Gelet op de wettelijke eisen mag in het bedrijfsproces de betrouwbaarheid en rechtmatigheid niet in
gevaarkomen.
Eind 2009 heeft de Dienst onderzoek gedaan naar de kwaliteit van het informatiemanagement. Daaruit is naar
voren gekomen dat aanpassingen in informatisering mogelijk onvermijdelijk zijn. Ter voorkoming/reductie van
(hogere) kosten zal onder meer worden nagegaan of de opzet van een detacheringspool met andere SoZaWe
diensten in Frlesland mogelijk is en zullen samenwerkingsmogelijkheden met andere diensten op het gebied
van bijvoorbeeld ICT onderzocht worden.
Daarenboven wordt het dienstverleningsconcept doorgelicht om te zien of hier ook kan worden gekomen tot
kostenreductie.
7.6 Weerstandsvermogen
Op basis van de scenario's voor 2010 en 2011 is het zeer waarschijnlijk dat de nog aanwezige reserves zullen
verdampen. Dit heeft ook gevolgen voor de liquiditeitspositie van de dienst. Om extra lasten te voorkomen zal
het bestuur begin 2010 deze problematiek nader in ogenschouw nemen. Daarbij zal ook worden gekeken naar
de uitgangspunten die voor een minimaal weerstandsvermogen moeten worden gehanteerd.
Pagina 11 van 11