8. Indien eeri gewichtige reden is gelegen in de vrees voor schade aan de lichamelijke of
geestelijke gezondheid van een belanghebbende, kan inzage van de desbetreffende stukken
worden voorbehouden aan een gemachtigde die hetzij advocaat, hetzij arts is.
Volgens de parlementaire geschiedenis zal voor het aannemen van geheimhoudingsredenen een
sterkere grond aanwezig moeten zijn dan de in de WOB opgenomen weigeringsgronden (zie ook:
Rb. Den Haag, 19 februari 1996, Awb katem 1996, 43).
In de bezwaarschriftprocedure is aangaande inzage in en geheimhouding van stukken niet de WOB,
maar artikel 7:4 Awb van toepassing (Rb. Alkmaar, 20 oktober 1997, Belastingblad 1998, 7).
Artikel 7:8
1Op verzoek van de belanghebbende kunnen door hem meegebrachte getuigen en deskundigen
worden gehoord.
2. De kosten van getuigen en deskundigen zijn voor rekening van de belanghebbende die hen heeft
meegebracht.
Het aanwezig zijn van partijen bij het horen van getuigen in de bezwaarschriftprocedure is een
beginsel van goede procesorde (JG 2000/122).
Artikel 12. Quorum
Dit artikel spreekt voor zich.
Er is geen wettelijk bezwaar tegen het horen in het kader van de bezwaarprocedure door de
voorzitter en een lid van de adviescommissie, terwijl advisering door de voltallige commissie heeft
plaatsgevonden (ABRS 2 maart 2000, GS 2000/ 7119, 5). In de Gemeentestem 2008, nr. 101 is een
artikel verschenen van mr. H. Piefers Horen en adviseren door een onvolledige
bezwaarschriftencommissie
Artikel 13. Niet-deelneming aan de behandeling
Dit artikel behoeft geen toelichting. Zie ook artikel 2:4 Awb.
Ook al is de voorzitter formeel onafhankelijk, dan staat daarmee nog niet vast dat automatisch ook
op inhoudelijk vlak van niet-vooringenomenheid sprake is (Rb. Leeuwarden 8 februari 1996, JB, 3
(1996), 100).
Artikel 14. Openbaarheid zitting
Ingevolge artikel 7:5, tweede lid Awb besluit het bestuursorgaan, voorzover niet bij wettelijk
voorschrift anders is bepaald, of het horen in het openbaar plaatsvindt. In artikel 7:13, vierde lid
Awb wordt deze bevoegdheid aan de commissie toegekend.
In de onderhavige verordeningsbepaling is vastgelegd dat de hoorzitting in principe in het openbaar
plaatsvindt. Uitzondering op deze regel blijft mogelijk, bijvoorbeeld indien bijzonder persoonlijke
zaken van familiaire, medische of financiele aard of andere zaken met een vertrouwelijk karakter
aan de orde komen.
De zitting dient te worden onderscheiden van de beraadslaging van de commissie, die ingevolge
artikel 16 van de verordening achter gesloten deuren plaatsheeft.
Indien de bezwaarschriftencommissie adviseert over bezwaren op grond van de Wet werk en
bij stand kan het praktisch zijn een bepaling op te nemen waaruit duidelijk wordt dat deze zittingen
achter gesloten deuren plaatsvinden. Mogelijk zijn er meer onderwerpen te noemen waarbij
zittingen nooit openbaar zijn, zoals bijv. urgentieverklaringen op grond van de
huisvestingsverordening, bepaalde aanvragen op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning