en bijvoorbeeld de prostitutiebepaling uit de Algemene Plaatselijke Verordening. Hiermee worden
problemen voorkomen indien de commissie vergeet te besluiten tot een niet-openbare zitting.
De bepaling kan toegevoegd worden aan artikel 14 en als volgt luiden:
De zitting van de commissie vindt achter gesloten deuren plaats voor wat betreft bezwaarschriften
die zijn ingediend tegen besluiten op grond van de Wet werk en bijstand.
Artikel 15. Schriftelijke verslaglegging
Artikel 7:7 Awb vereist zeer kort en bondig dat van het horen een verslag wordt gemaakt. De wijze
waarop en de inhoudelijke vereisten aan het verslag worden niet door de Awb geregeld. Dit staat er
overigens niet aan in de weg dat in de verordening een vaste procedure wordt opgenomen.
Het bepaalde in het eerste lid hoeft niet zo ver te strekken dat van al het aanwezige publiek naam en
hoedanigheid wordt opgenomen. Wei zal uit het verslag duidelijk moeten blijken wie namens welke
partij aanwezig was en wat door hen naar voren is gebracht.
Gezien de betekenis van de hoorzitting in het kader van de besluitvorming in de bezwaarschriftfase,
ligt het voor de hand (hoewel niet voorgeschreven in de Awb) dat het verslag van de zitting uiterlijk
gelijktijdig met de beslissing op het bezwaar aan belanghebbenden wordt toegezonden. Ook is het
mogelijk het verslag van de hoorzitting voor het nemen van het bestreden besluit aan de
belanghebbenden te zenden. Hierdoor krijgen belanghebbenden de gelegenheid te reageren indien
het verslag een onjuiste weergave bevat van de hoorzitting. Uit oogpunt van een zorgvuldige
voorbereiding zal dit vaak de voorkeur genieten (ABRS 12 juni 1997, JB 1997/188).
Het verslag speelt ook een rol in de raadkamer en bij het advies. Als een lid afwezig is geweest bij
het horen en de stemmen staken in de adviescommissie, dan hoeft bij de hemieuwde behandeling in
de commissie niet opnieuw gehoord te worden (CRvB, 2 april 1996, AB 1997/23).
Artikel 16. Nader onderzoek
Een nader onderzoek kan feiten of omstandigheden aan het licht brengen die op het moment van de
zitting nog niet bekend waren. Dit kan aanleiding zijn om belanghebbenden en het verwerend
orgaan opnieuw te horen. De onderhavige bepaling voorziet in de mogelijkheid de commissie te
verzoeken daartoe een nieuwe zitting te houden. In artikel 7:9 Awb wordt bepaald dat indien het in
het hier bedoelde geval feiten of omstandigheden betreft die voor de op bezwaar te nemen
beslissing van aanmerkelijk belang kunnen zijn, dit aan belanghebbenden wordt meegedeeld en dat
zij opnieuw in de gelegenheid worden gesteld te worden gehoord (rechtsbeginsel hoor en
wederhoor). Is de nieuwe informatie niet van aanmerkelijk belang dan kan er voor gekozen worden
om de belanghebbenden in de gelegenheid te stellen schriftelijk te reageren. Na de hoorzitting
gehouden telefoongesprekken kunnen gezien worden als nader onderzoek (Nationale ombudsman 9
juli 2001, AB 2001/263). Een zorgvuldige procedure houdt ook in dat het bestuursorgaan zich niet
rechtstreeks tot de adviescommissie kan wenden zonder dat de andere belanghebbenden in de
gelegenheid worden gesteld om hun standpunt dienaangaande kenbaar te maken (Rb. Rotterdam, 10
november 1999, JB, 1999/311).
Artikel 17. Raadkamer en advies
Zie ook de toelichting bij artikel 14. De hoorzitting is in principe openbaar; de hier bedoelde
beraadslaging vindt achter gesloten deuren plaats.
Het tweede lid, onder b, is opgenomen voor die gevallen waarin het vergaderquorum wel aanwezig
is, maar de commissie door afwezigheid van een of meer leden dan wel hun plaatsvervangers (of als