Het gelijkheidsbeginsel betekent dus dat binnen een beleid gelijke gevallen gelijk behandeld dienen te worden. Het beleid op zichzelfkan uiteraard wel gewijzigd worden. Ook is het niet zo dat er op basis van een foute beslissing er kan worden geeist dat dezefout bij verdere beschikkingen zal worden gecontinueerd. In het raadsbesluit komt niet naar voren om welke redenen voor de percelen in Hijum een ander beleid dan wel een andere wettelijke regeling dient te worden (in)gevoerd dan de overige percelen in het buitengebied van de gemeente Leeuwarderadeel. Tevens is geen reden aan te nemen dat het college de hardheidsclausule zou moeten toepassen. Voor het toepassen van de hardheidsclausule zou men moeten denken aan zeer uitzonderlijke schrijnende situaties waarbij van het college niet kan worden gevraagd te doen wat men pleegt te doen. Een dergelijke situatie zou zich voor kunnen doen indien het aan te sluiten perceel zich op een dusdanig kleine afstand bevindt van de gemeentelijke riolering waardoor het onredelijk zou zijn de volledige eigen bijdrage ad. 2.250,— te vragen. Ook met dergelijke besluiten wordt een precedentwerking geschapen waarop men bedacht dient te zijn. Van differentiatiecriteria is in het raadsbesluit geheel geen sprake. Er worden geen criteria aangevoerd op basis waarvan er voor Hijum een ander beleid zou moeten worden gevoerd dan voor de overige percelen in het buitengebied. Indien de raad niet met heldere criteria nader kan specificeren dat op grond van goede, zakelijke redenen de gebruikers van de percelen in Hijum geen recht verschuldigd zijn, zal een beroep door derden op het gelijkheidsbeginsel niet onwaarschijnlijk zijn. Indien dan door een rechter ongerechtvaardigde ongelijkheid wordt geconstateerd, dan pleegt een beroep op het gelijkheidsbeginsel te slagen. Alsdan kunnen er claims ontstaan van derden aan wie wel een dergelijk recht is opgelegd. Het uitvoeren van de motie met een basis zoals die er nu ligt, lijkt dan ook zeer risicovol. De raad zal op basis van differentiatiecriteria nader moeten specificeren waarom er voor Hijum een apart beleid dient te worden gevoerd dan wel een aparte wettelijke regeling dient te worden ingevoerd, alvorens de motie uitgevoerd kan worden. Zijn deze criteria er niet, dan dient voor Hijum eenzelfde beleid als wettelijke regeling te gelden als voor de overige percelen in het buitengebied om ongerechtvaardigde ongelijkheid te voorkomen. Het advies aan het college is dan ook een dergelijke motie naast zich neer te leggen indien de raad niet komt met nadere differentiatiecriteria komt als vooromschreven. Aanvullende informatie Op grond van wet-en regelgeving zijn gemeenten verplicht ook de in het buitengebied verspreid liggende panden op de riolering aan te sluiten, tenzij de kosten ervan boven het vastgestelde normbedrag liggen. Op grond daarvan wordt voor die laatste categorie door het provinciaal bestuur ontheffing verleend van de aansluitplicht. Voor onze gemeente is dat o.a. het geval voor de panden gelegen op Tichelwurk. Op basis van het Verbreed GRP is geconstateerd dat het in het buitengebied gaat om nog 251 aan te sluiten panden. Voor deze 251 is een voorlopige ontheffing verleend tot 2015. Op het exacte aantal dat verplicht is in 2015 te moeten aansluiten is nu niet precies zicht. Dat hangt af van de wet- en regelgeving van dat moment. Het moge u bekend zijn dat deze onderweg nog wel kan wijzigen, wanneer gewijzigde opvattingen en/of omstandigheden zich voordoen of waneer er sprake is van een zekere maatschappelijke druk. Voorlopig moeten we echter uitgaan van een maximale aansluitplicht van 251 panden, gelegen in het buitengebied. Op basis van deze aantallen en een provinciaal vastgestelde maximale bijdrage van 2.250,-

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2010 | | pagina 62