Het gelijkheidsbeginsel betekent dus dat binnen een beleid gelijke gevallen gelijk behandeld
dienen te worden. Het beleid op zichzelfkan uiteraard wel gewijzigd worden. Ook is het niet
zo dat er op basis van een foute beslissing er kan worden geeist dat dezefout bij verdere
beschikkingen zal worden gecontinueerd.
In het raadsbesluit komt niet naar voren om welke redenen voor de percelen in Hijum een
ander beleid dan wel een andere wettelijke regeling dient te worden (in)gevoerd dan de
overige percelen in het buitengebied van de gemeente Leeuwarderadeel. Tevens is geen reden
aan te nemen dat het college de hardheidsclausule zou moeten toepassen. Voor het toepassen
van de hardheidsclausule zou men moeten denken aan zeer uitzonderlijke schrijnende
situaties waarbij van het college niet kan worden gevraagd te doen wat men pleegt te doen.
Een dergelijke situatie zou zich voor kunnen doen indien het aan te sluiten perceel zich op een
dusdanig kleine afstand bevindt van de gemeentelijke riolering waardoor het onredelijk zou
zijn de volledige eigen bijdrage ad. 2.250,— te vragen. Ook met dergelijke besluiten wordt
een precedentwerking geschapen waarop men bedacht dient te zijn.
Van differentiatiecriteria is in het raadsbesluit geheel geen sprake. Er worden geen criteria
aangevoerd op basis waarvan er voor Hijum een ander beleid zou moeten worden gevoerd
dan voor de overige percelen in het buitengebied. Indien de raad niet met heldere criteria
nader kan specificeren dat op grond van goede, zakelijke redenen de gebruikers van de
percelen in Hijum geen recht verschuldigd zijn, zal een beroep door derden op het
gelijkheidsbeginsel niet onwaarschijnlijk zijn. Indien dan door een rechter
ongerechtvaardigde ongelijkheid wordt geconstateerd, dan pleegt een beroep op het
gelijkheidsbeginsel te slagen. Alsdan kunnen er claims ontstaan van derden aan wie wel een
dergelijk recht is opgelegd.
Het uitvoeren van de motie met een basis zoals die er nu ligt, lijkt dan ook zeer risicovol. De
raad zal op basis van differentiatiecriteria nader moeten specificeren waarom er voor Hijum
een apart beleid dient te worden gevoerd dan wel een aparte wettelijke regeling dient te
worden ingevoerd, alvorens de motie uitgevoerd kan worden. Zijn deze criteria er niet, dan
dient voor Hijum eenzelfde beleid als wettelijke regeling te gelden als voor de overige
percelen in het buitengebied om ongerechtvaardigde ongelijkheid te voorkomen.
Het advies aan het college is dan ook een dergelijke motie naast zich neer te leggen indien de
raad niet komt met nadere differentiatiecriteria komt als vooromschreven.
Aanvullende informatie
Op grond van wet-en regelgeving zijn gemeenten verplicht ook de in het buitengebied
verspreid liggende panden op de riolering aan te sluiten, tenzij de kosten ervan boven het
vastgestelde normbedrag liggen. Op grond daarvan wordt voor die laatste categorie door het
provinciaal bestuur ontheffing verleend van de aansluitplicht. Voor onze gemeente is dat o.a.
het geval voor de panden gelegen op Tichelwurk.
Op basis van het Verbreed GRP is geconstateerd dat het in het buitengebied gaat om nog 251
aan te sluiten panden. Voor deze 251 is een voorlopige ontheffing verleend tot 2015.
Op het exacte aantal dat verplicht is in 2015 te moeten aansluiten is nu niet precies zicht. Dat
hangt af van de wet- en regelgeving van dat moment. Het moge u bekend zijn dat deze
onderweg nog wel kan wijzigen, wanneer gewijzigde opvattingen en/of omstandigheden zich
voordoen of waneer er sprake is van een zekere maatschappelijke druk. Voorlopig moeten we
echter uitgaan van een maximale aansluitplicht van 251 panden, gelegen in het buitengebied.
Op basis van deze aantallen en een provinciaal vastgestelde maximale bijdrage van 2.250,-