Belong van naamgeving en nummering (adressen)
Adressen vervullen een essentiele functie in het maatschappelijk verkeer. Niet alleen voor
dienstverlenende instanties als politie, brandweer, posterijen en ambulancebedrijven, maar ook
voor bijvoorbeeld de makelaardij, de advocatuur, het notariaat en het bedrijfsleven. Zij kunnen
veelal hun werkzaamheden niet uitvoeren zonder goed sluitende informatie over adressen. Ook
de burger heefit belang bij goede adressering van zijn woonverblijf. Hij wenst in brede zin
vindbaar te zijn. Adressen vervullen binnen het openbaar bestuur eveneens een wezenlijke
functie. Enerzijds is een groot deel van de overheidsregistraties geordend (toegankelijk) op
alfanumerieke volgorde van adressen. Anderzijds zijn adressen van wezenlijke betekenis voor het
koppelen en maken van selecties uit deze registraties. Het benoemen van delen van de openbare
ruimte (voorheen straatnamen) en het toekennen van nummers aan verblijfsobecten (voorheen
huisnummers) is een taak die de gemeente met extra zorg moet omgeven.
Algemene wet bestuursrecht
Het toekennen van een naam of nummer (adressen) op grond van de verordening is een besluit in
de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Het besluit zal aan de formele en materiele
eisen van de Awb moeten voldoen. Op grond van de Awb is het mogelijk tegen een besluit een
bezwaarschrift in te dienen bij het besluitende bestuursorgaan. Tevens staat de mogelijkheid open
om een beroepschrift in te dienen bij de sector bestuursrecht van de arrondissementsrechtbank.
Met name ten aanzien van naamgeving kan de vraag rijzen of er wel sprake is van een besluit.
Deze vraag kan bevestigend worden beantwoord indien het besluit zich richt op bepaalde,
concreet aanwijsbare objecten en het besluit gebaseerd is op een publiekrechtelijke regeling die
een gedoogplicht inhoudt voor de rechthebbende op onroerende zaken in verband met het op deze
objecten aanbrengen van naam- en nummerborden. Op grond van deze verordening zal derhalve
sprake zijn van een besluit tot naamgeving of nummering. Ook wijziging of intrekking van een
naam of nummer of het afwijzen van een verzoek daartoe valt binnen de reikwijdte van de AWB.
Indien een aanvraag voor een naam of een nummering moet worden afgewezen of een een besluit
tot naamgeving of nummering een belanghebbenden zou treffen, moet worden bezien of artikel
4:7 dan wel 4:8 van de AWB van toepassing is. Deze artikelen houden de verplichting in de
aanvrager of belanghebbende te horen voordat het besluit wordt genomen.
Dualistisch bestel
Maar er is meer te melden over de bevoegdheid inzake naamgeving en nummering; namelijk het
dualistische stelsel. De kern van het dualisme is de ontvlechting van de positie en bevoegdheden
van de raad en het college. De kaderstellende en controlerende bevoegdheden worden bij de raad
gelegd en de bestuursbevoegdheden worden bij het college geconcentreerd. Er kunnen drie typen
bestuursbevoegdheden worden onderscheiden in a.) bestuursbevoegdheden die in de
Gemeentewet zijn opgenomen, b.) de bestuursbevoegdheden in medebewindswetten en c.) de
autonome bevoegdheden. De bestuurlijke bevoegdheden die in de Gemeentewet zijn opgenomen
zijn met de inwerkingtreding van de Wet dualisering gemeentebestuur (Stb.2002, 111) bij het
college gelegd.
De naamgeving en nummering kan worden aangemerkt als een autonome bestuursbevoegdheid.
Deze bevoegdheid blijft dus nog bij de raad liggen. Pas na de aanvaardig van de
grondwetswijziging en een wijziging van de artikelen 108 en 147 Gemeentewet kan deze
bevoegdheid aan het college worden toegekend. Voorlopig blijft deze bevoegdheid nog bij de