De overheid is verplicht huisvesting te verlenen aan burgers. De woningcorporaties hebben deze verplichting overgenomen. Juridisch gezien is dit recht afdwingbaar aldus heeft jurisprudentie uitgewezen. En hoe wenst onze gemeente hieraan te voldoen als de vraag nu al groter is dan het aanbod? Het Ministerie van VROM geeft op haar site het volgende weer: De overheid vindt dat die schaarse woningen 'evenwichtig en rechtvaardig' verdeeld moeten v, den. Daoom heeft het parlement, in navolging van eerdere wetten op dit terrein, in 1993 de Huisvestingswet aangenomen. Uitgangspunt van deze wet is de vrije vestiging van burgers. Dus inwoners die in Leeuwarderadeel wonen en hier woonruimte zoeken zullen hier ook gehuisvest moeten worden. Wij maken ons zorgen dat met de verkoop van deze huurwoningen geen huisvesting (in de toekomst) kan worden gegeven voor onze inwoners. En met name wordt een groep getroffen met een minimum inkomen of er vlak boven. En deze groep wordt naar onze inschatting onevenredig hard getroffen. En kunnen we dan zeggen: 'verhuis maar naar elders'? Dat lijkt ons geen goede gedachtegang. Want wie koopt er een woning voor deze prijs? Deze groep heeft geen mogelijkheden want er is geen bank die er instapt. Want er is een groep mensen die een laag inkomen heeft of die geen vast arbeidscontract bezit. En gaan we dan geen richting uit dat de groep die het nu al goed heeft het beter krijgt? Als de statistieken bewaarheid worden, krijgt ook onze gemeente te maken met krimp. Krimp zal ook gevolgen hebben voor de scholen. Loop je dan geen risico met kleine scholen? En er ontstaan meer problemen in die zin dat er woningen op de markt komen voor een prijs dat er concurrentie ontstaat. En als we de makelaars mogen geloven dan is er nu reeds een groot aanbod in deze prijsklasse. We zijn bezig met de ontwikkeling van het plan Aldlan en er zal ook voor dit plan concurrentie ontstaan. En willen we dat? De hear Kielstra (WD): Het is geen goed plan. Hij heeft alle vele argumenten gehoord die de WD kan onderstrepen. Het ondermijnt de ffagiele woningmarkt en het sociale vangnet wordt er ook mee verzwakt. Neem contact op met WoonFriesland om af te zien van het plan of zwaar te doseren zodat zo'n verstoring niet zal optreden. De hear Dijkstra (FNP): Wy kinne us yntinke dat de wenningstifting jildpine hat en dat troch de ferkeap fan aldere hierwenningen dit probleem oplost wurdt. De beantwurding giet teminste al yn dy ljochting. Fraach 1 Is it de bedoeling dat de wenningstifting mei dizze set Aldlan II yn'e tsjillen ride wol, omdat sy harren werom lutsen hawwe ut dit projekt? Fraach 2 De enerzjyprestaasjenoarmen wurde hieltiid strakker en yn 2020 moatte de partikulieren der ek oan leauwe want dan wurdt de EPN op 0,0 set. Mei dit gegeven komt de wenningstifting fan harren probleem of en wurdt de nije keaper mei in probleem opsadele. Is dit ek in mooglike koers fan de wenningstifting? Fraach 3 Begjin dit jier die bliken by de tarieding fan it nije Wenplan dat pleatslike belangen net sjarmearre wienen fan de ferkeap fan hierwenten. Is dit aspekt net langer mear fan belang? Wethalder Visser: Via de memo is de raad volgens haar goed gemformeerd. Het lijkt haar minder erg dan nu door de raad wordt voorgesteld. Er wordt nu 5,4% extra in de verkoop wordt gezet. Al de andere projecten zijn al eerder in de markt gezet. De ervaring daarbij is dat het met de verkoop mondjesmaat gaat. De woningbouwcorporatie is door de maatregelen van Den Haag in de problemen gekomen en heeft extra middelen nodig om de kwaliteit te

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2010 | | pagina 20