II (50%). De uitvoeringskosten zijn opgenomen in het Gemeentefonds. Verder kunnen er aparte
budgetten beschikbaar worden gesteld ten behoeve van inburgering.
Vanaf 2010 wordt het voor de financiering van inburgering (met ingang van 2012) dus van belang of
de inburgeraar slaagt. Voorgaande vraagt om een meer dwingende sturing op het succesvol afronden
van het inburgeringstraject.
Daarenboven is ons uitgangspunt dat iedereen die dat nodig heeft een traject krijgt dat aansluit bij zijn
mogelijkheden en zijn individuele situatie. Afwijzing van een dergelijk maatwerk traject zou niet
mogelijk moeten zijn. Vandaar de keuze voor het vaststellingstelsel in de Verordening Wet
Inburgering. Het vaststellingstelsel betekent dat als een inburgeringsvoorziening naar het oordeel van
het bestuur noodzakelijk is, het bestuur deze voorziening direct per beschikking vaststelt. De aanbod-
en acceptatiefase worden overgeslagen en de inburgeraar wordt verplicht mee te werken aan het traject
dat voor hem of haar is vastgesteld.
Handhavins: Boeten en Teruevordering
De inburgeringsplicht wordt gehandhaafd. Indien de inburgeringsplichtige de verplichtingen die
voortvloeien uit de wet niet nakomt, dan dient daarvoor een boete te worden overwogen. Artikel 35
WI draagt het bestuur op bij verordening de hoogte van de bestuurlijke boete vast te stellen die voor de
verschillende overtredingen kan worden opgelegd. In de Verordening Wet Inburgering wordt aan deze
verplichting gevolg gegeven.
Het handhavingsregime raakt uitsluitend de inburgeringsplichtigen. Dit zou impliceren dat voor
inburgeringsbehoeftigen (vrijwillige inburgeraars) geen plicht bestaat om naar vermogen mee te
werken aan een inburgeringsvoorziening. Om ook de inburgeringsbehoeftigen te stimuleren om naar
vermogen mee te blijven werken aan een inburgeringsvoorziening is in de Verordening Wet
Inburgering de mogelijkheid opgenomen om bij het niet voltooien van het inburgeringstraject de
kosten van het inburgeringstraject terug te vorderen van de inburgeringsbehoeftige. Overigens geldt
dit alleen in de gevallen waarin het niet voltooien van het inburgeringstraject het gevolg is van
verwijtbare gedragingen van de inburgeringsbehoeftige.
Bestuurliike beloning
Wij achten het van belang deelname aan en het succesvol afsluiten van een inburgerings- of
taalkennisvoorziening te stimuleren.
Ondanks dat het merendeel van de vrijwillige of verplichte inburgeraars geen eigen bijdrage meer
verschuldigd is geldt nog steeds dat voor een beperkt aantal inburgeraars wel een eigen bijdrage van
270,- verschuldigd is. We hebben het dan over een groep personen van plm. 28 tot 30 personen
totaal. e 8.100,-) op jaarbasis. Om deelname aan de inburgeringsvoorzieningen zoveel mogelijk te
stimuleren, wordt in de gewijzigde verordening voorgesteld om uitsluitend t.b.v. die beperkte groep
inburgeraars die voor deelname aan de door de Dienst vastgestelde inburgerings- of
taalkennisvoorziening de eigen bijdrage verschuldigd zijn, en ook feitelijk moeten betalen, een
bestuurlijke bonus te verstrekken ter hoogte van de eigen bijdrage. Voorwaarde voor het in
aanmerking komen van een dergelijke bonus is dat binnen de gestelde termijn en met goed gevolg; het
Inburgeringsexamen, Staatsexamen Nederlands als 2e taal I of II of mbo opleiding niveau 1 of 2, is
afgelegd. Geen bestuurlijke bonus wordt verstrekt wanneer de inburgeraar in aanmerking komt voor
een extra vergoeding van de Dienst Uitvoering Onderwijs (voormalig Informatie Beheer Groep).
Voor het overige kent de Verordening Wet Inburgering enkele cosmetische en marginale procedurele
wijzigingen.