Algemene toelichting
INLEIDING
De Wet kinderopvang beoogt het ouders of verzorgers gemakkelijker te maken werk en zorg te
combineren. Niet alleen werkenden kunnen een beroep doen op de Wet kinderopvang. Een
aantal in de wet benoemde doelgroepen kan een beroep doen op de Dienst voor het betalen van
een deel van de kosten die zij maken voor kinderopvang. De vergoeding door de Dienst van een
deel van de kosten voor kinderopvang wordt aangeduid met de term 'tegemoetkoming kosten
kinderopvang (Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan)'.
Artikel 25 Wet kinderopvang bepaalt dat het bestuur bij verordening regels vaststelt omtrent de
tegemoetkoming van de Dienst. Deze regels hebben betrekking op de verlening, de
voorschotverlening en de vaststelling van de tegemoetkoming. Deze verordening geeft uitvoering
aan deze wettelijke opdracht.
De tegemoetkoming is een subsidie in de zin van artikel 4:21 van de Algemene wet bestuursrecht
(Awb), te weten: een aanspraak op financiele middelen door een bestuursorgaan verstrekt met
het oog op een bepaalde activiteit van de aanvrager. Titel 4.2 van de Awb die regels stelt over
subsidies is van toepassing op de tegemoetkomingen. Dit betekent dat op de verstrekking van
tegemoetkomingen in de kosten van kinderopvang door de Dienst drie regelingen van toepassing
zijn:
1. de verordening Wet kinderopvang;
2. de Wet kinderopvang;
3. de subsidieregels in titel 4.2 van de Awb.
De meeste gemeenten beschikken over een algemene subsidieverordening. De vraag is aan de
orde wat de verhouding is tussen de verordening kinderopvang en de algemene
subsidieverordening, en meer in het bijzonder of de algemene subsidieverordening ook van
toepassing is op tegemoetkomingen in de kosten van kinderopvang.
Deze verordening is zo opgezet dat deze geheel los staat van de algemene subsidieverordening.
In dat geval is de algemene subsidieverordening niet van toepassing op de verstrekking van
tegemoetkomingen. Het principe geldt dan dat de meest specifieke regeling voorrang krijgt boven
de algemene regeling.
HOOFDLIJNEN VAN HET PROCES VAN VERSTREKKING VAN DE TEGEMOETKOMINGEN
In deze verordening worden de hoofdlijnen van het proces van verstrekking van de
tegemoetkomingen door de Dienst vastgelegd. Daarbij zijn twee uitgangspunten gehanteerd. Het
eerste uitgangspunt is dat de uitvoeringslasten voor zowel de Dienst als de aanvragers van de
tegemoetkoming zo beperkt mogelijk moeten zijn. Het tweede uitgangspunt is dat de uitgaven die
gemoeid zijn met de verstrekking van de tegemoetkomingen zo goed mogelijk beheersbaar zijn.
Bepalingen om de beheersbaarheid van de uitgaven te bevorderen
De tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang is een zogeheten 'open-einde regeling'. Dit
betekent dat iedereen die op grond van de wet behoort tot de doelgroep aanspraak heeft op een
tegemoetkoming van de Dienst. Om de Dienst in staat te stellen de kosten die gepaard gaan met
de verstrekking van de tegemoetkomingen beheersbaar te houden, zijn in de verordening de
volgende bepalingen opgenomen:
- De omvang van de aanspraak op een tegemoetkoming van ouders die geen eigen bijdrage in
de kosten van kinderopvang hoeven te betalen, wordt aan beperkingen gebonden. In de
Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan
Verordening Wet Kinderopvang vastgesteld door het Bestuur op I8februari 2010
6