verordening wordt bepaal dat bij deze groep ouders de tegemoetkoming wordt verstrekt voor het
aantal uren kinderopvang per week dat naar het oordeel van het bestuur voor de ouder
redelijkerwijs noodzakelijk is om de combinatie van arbeid en zorg mogelijk te maken.
- Een tegemoetkoming door de Dienst wordt verstrekt met ingang van het tijdstip waarop de
aanvraag voor een tegemoetkoming door de Dienst in ontvangst is genomen.
- De tegemoetkoming wordt alieen verstrekt ais er daadwerkelijk kinderopvang plaatsvindt.
- De tegemoetkoming wordt uitbetaald in maandelijkse voorschotten. Hierdoor blijft de omvang
van eventuele onverschuldigde betalingen die de Dienst van de ouders moet terugvorderen,
beperkt.
- In voorkomende gevallen worden tegemoetkomingen met terugwerkende kracht met een
maximum van 3 maanden verstrekt.
Tegemoetkomingen voor de duur van een kalenderjaar
Een tegemoetkoming wordt in principe verstrekt voor de duur een kalenderjaar. Daarmee wordt
aangesloten bij de wijze waarop de betalingen door de Belastingdienst worden verstrekt. pit
betekent dat een tegemoetkoming elkjaar opnieuw moet worden aangevraagd. Uitzondering
wordt gemaakt voor de gevallen waarin bij de aanvraag reeds duidelijk is dat de aanspraak op de
tegemoetkoming beperkt is tot een bepaalde periode (bijvoorbeeld de duur van een re-
integratietraject die in het trajectplan is vastgelegd of de datum waarop het kind naar de
basisschool gaat of de basisschool veriaat).
Verstrekking van de tegemoetkoming in twee stappen
De verstrekking van de tegemoetkoming vindt plaats in twee stappen. Hiermee wordt
aangesloten bij de Awb.
De eerste stap is de beschikking tot het verlenen van de tegemoetkoming. Deze beschikking
geeft de ontvanger van de tegemoetkoming een voorwaardelijke aanspraak op de
tegemoetkoming tot een bepaald bedrag. De aanspraak is voorwaardelijk omdat op het moment
dat de beschikking wordt gegeven nog niet zeker is dat de aanvrager daadwerkelijk gebruik zal
maken van kinderopvang en zich aan de opgelegde verplichtingen houdt. Ondanks het
voorwaardelijke karakter schept de subsidieverlening wel een rechtens afdwingbare aanspraak.
De tweede stap is de beschikking tot het vaststellen van de tegemoetkoming. In deze beschikking
wordt vastgesteld in hoeverre de ontvanger aan de gestelde voorwaarden heeft voldaan en
hoeveel het uiteindelijke bedrag van de tegemoetkoming is. Met het vaststellen van de
tegemoetkoming wordt de tegemoetkoming definitief. Voordat de tegemoetkoming wordt
vastgesteld kan de Dienst onderzoek doen naar de rechtmatigheid van de tegemoetkoming door
gegevens van de ouders te controleren en eventueel inlichtingen bij de houders van een
kindcentrum of gastouderbureau op te vragen.
AANWIJZEN VAN EIGEN DOELGROEPEN
Deze verordening bevat geen inhoudelijke criteria over de definities van gemeentelijke
doelgroepen en de hoogte van de tegemoetkomingen. Deze criteria zijn allemaal rechtstreeks in
de Wet kinderopvang opgenomen. De Dienst heeft bij de bepaling van deze doelgroepen en de
hoogte van de tegemoetkoming dus geen beleidsvrijheid..De Dienst kan er voor kiezen om naast
de doelgroepen die in de wet zijn benoemd eigen doelgroepen aan te wijzen die aanspraak
kunnen maken op een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang. Daarbij kan gedacht
worden aan ouders die vrijwilligerswerk doen of ouders die zich bezighouden met mantelzorg.
Een subsidieplafond is niet mogelijk voor de tegemoetkomingen die de Dienst verstrekt op basis
van de Wet kinderopvang,voor de doelgroepen genoemd in de wet is sprake van een open-einde
regeling.
Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Frysldn
Verordening Wet Kinderopvang vastgesteld door het Bestuur op 18februari 2010
7