LEEUWARDERADEEL
GEMEENTE
5
Ferslach fan de riedsgearkomste fan de gemeente Ljouwerteradiel op tongersdei
1 july 2010 om 19.30 oere yn it gemeentehus fan Stiens.
3. Ynsprekrjocht boargers
Mefrou R. Louwsma, foarsitter ferbou Britsenburgh, sprekt yn op agindapunt 13:
1
"Geachte voorzitter, burgemeester, wethouders, raadsleden en andere aanwezigen. Ik wil gebruik maken van
het inspreekrecht naar aanleiding van agendapunt 13, het voorstel van het college om af te zien van het besluit
aangaande de subsidie aanvraag Britsenburgh 2010.
Ik spreek in namens, "Stichting Sportaccommodatie annex vrijetijds- en ontmoetingscentrum" beter bekend als
het dorpshuis Britsenburgh.
Sinds 2006 is Britsenburgh bezig haar wensen rondom renovatie en vernieuwbouw op peil te brengen. De
accommodatie is sinds 1982 ongewijzigd gebleven, behoudens een aanbouw ten behoeve van de
biljartverenigingen in 1995. Sinds 2006 wordt door het Stichtingsbestuur veel energie gestoken in Britsenburgh,
om weertot een volwaardige dorpshuis te komen, dat ookjaren vooruit kan.
De afgelopen jaren is, door de planvorming van de Gemeente Leeuwarderadeel om te komen tot een
Multifunctioneel Centrum ook door Britsenburgh veel (vrijwillige) tijd en energie gestoken in het mede
mogelijk maken van dit plan. De reden van afwijzing is ons alien bekend. Wat misschien onbekend is, is dat
hierdoorde plannen van Britsenburgh wederom drie jaar achterop zijn geraakt. Gedurende deze drie jaar heeft
Britsenburgh zich beraden op haar eigen pakket van eisen en deze in 2008 ook aan de gemeente kenbaar
gemaakt. De toenmalige kosten zijn geraamd op 1.328.000.
Doordat de reden van afwijzing van het MFC vooral te maken had met financiele armslag van de gemeente
heeft de stichting Britsenburgh gemeend opnieuw met haar achterban: de verenigingen die als vaste huurder
Britsenburgh bezoeken, te overleggen. Ditmaal met als thema: wat moeten de minimale eisen zijn om te
komen tot een reeel haalbaar plan, voor zowel de gemeente als Britsenburgh zelf. Als richtlijn voor deze
verbouw gesprekken gold: wetgeving en normering: bijvoorbeeld de voedsel en warenautoriteit (VWA) en de
HACCP-norm), voor met name de keuken en de ruimte voor de peuterspeelzaal welke beide aan achterstallige
normering onderhevig zijn. De te krappe ruimten voor Brassband: de Nije Bazun, de Damclub, het
Jankfoddekoar en wederom de peuterspeelzaal. Voor zowel het koor als de brassband speelt ook de akoestiek
hierin een rol. Als laatste criterium gold: het bieden van een ruimte voor nieuwe doelgroepen: zoals koken voor
ouderen en het bieden van een ruimte voor de jeugd. Deze gesprekken hebben opgeleverd dat we nu komen
met een plan wat slechts 435.000 kost. Hierin wordt een financiele bijdrage gevraagd van de gemeente van
eenmalig 50.000 en 240.000. Dat nu niet alle wensen van de verenigingen gehonoreerd zijn, is buiten kijf.
Wij hadden verwacht dat de gemeente ons zou prijzen betreffende onze aanpak, raadpleging achterban,
aanwenden van al onze financiele middelen, inzet van vrijwilligers etc etc
In februari van dit jaar hebben wij gesproken met de toenmalige wethouder mevr. F. Haites en de ambtenaren
dhr. J Kluitenberg en mevr. J. Bosch. Het onderwerp van gesprek is geweest de mogelijkheid van financiering
van dit plan. Tijdens dit gesprek zijn geen toezeggingen gedaan maar is er wel gesproken over de optie: kan
Britsenburgh een hypotheek nemen en de rente en aflossing aan de gemeente overdragen voor de komende
20 a 25 jaar. Hierdoor ontstaat de situatie de gemeente niet eenmalig 290.000 (50.000 240.000) hoeft vrij
te maken aan financiele middelen maar jaarlijks een bedrag van 10 a 12.000 euro. Deze optie vinden wij helaas
niet terug in de overwegingen van het collega ten aanzien van de vraag aan de raad, ter besluitvorming om wel
niet eenmalig 50.000 en 240.000 aan financiele middelen vrij te maken. Wel hebben wij destijds
enthousiasme vernomen bij de toenmalige wethouder en ambtenaren over de door ons aangedragen
oplossingrichting. Na telefonisch overleg is ons verzocht tot officiele planvorming over te gaan en hebben wij