is daarbij een belangrijk punt. Wanneer we alleen voor onze eigen belangen gaan, redden we het zeer waarschijnlijk niet. Ook voor het hanteren van een nieuwe werkwijze is het van belang dat we draagvlak hebben. De Friese Griffierskring heeft de voorzet voor een nieuwe werkwijze gegeven en alle colleges en gemeenteraden hebben er mee ingestemd. Oftewel alle deelnemers aan diverse gemeenschappelijke regelingen zijn van mening dat wij als deelnemer de koers dienen te bepalen en niet de door ons zelf opgerichte organisatie. Ondanks dat er per gemeente een verschillende werkwijze is en zal blijven dient er op hoofdlijnen een gezamenlijke aanpak te komen. Daarmee komt er een werkwijze die voor zowel de gemeente als de gemeenschappelijke regeling uitvoerbaar is. 2.3.1 Centrale beoordeling stukken Wanneer er sprake is van draagvlak voor een gezamenlijke werkwijze qua aanlevering van informatie door de gemeenschappelijke regeling aan de gemeente kan er misschien nog wel een stap verder woorden gegaan, namelijk een centrale beoordeling van de aangeleverde stukken. De centrale beoordeling kan alleen voor zover de kaders "gezamenlijk" zijn vastgesteid en niet voor de individuele eigen extra's die ondergebracht zijn in de gemeenschappelijke regeling. In de provincie Brabant werken een aantal gemeenten met een centrale beoordeling van de stukken die de gemeenschappelijke regeling verstrekt aan de deelnemers. Onder de ambtelijke regie van twee of meer gemeenten wordt de begroting en de jaarrekening van een gemeenschappelijke regeling geanalyseerd ten behoeve van de overige deelnemers. De analyse betreft de beoordeling van bedrijfsvoering en de technische financiele uitgangspunten. Voorgesteld wordt deze werkwijze overte nemen. Hiervoor is wel instemming en medewerking van de overige deelnemers noodzakelijk. Deze werkwijze is vooral aantrekkelijk bij een GR waaraan veel gemeenten deelnemen. De analyse zou in twee stadia kunnen worden verricht: bij het onderzoek naar de uitgangspunten van de kadernota; bij de toetsing of de productenbegroting voldoet aan de uitgangspunten van de kadernota. Voorwaarde blijft dat de gemeenten in de ambtelijke voorbereiding gezamenlijk optrekken, maar dat de bestuurlijke vrijheid is gewaarborgd. Dat betekent dat de coordinerende c.q. de voorbereidende ambtenaar (contactambtenaar) rechtstreeks communiceert met collega's die vervolgens de adviezen op hun beurt, al dan niet met lokale toevoegingen, doorgeleiden naarde betreffende bestuursorganen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2010 | | pagina 31