is daarbij een belangrijk punt. Wanneer we alleen voor onze eigen belangen gaan, redden
we het zeer waarschijnlijk niet.
Ook voor het hanteren van een nieuwe werkwijze is het van belang dat we draagvlak
hebben. De Friese Griffierskring heeft de voorzet voor een nieuwe werkwijze gegeven en
alle colleges en gemeenteraden hebben er mee ingestemd. Oftewel alle deelnemers aan
diverse gemeenschappelijke regelingen zijn van mening dat wij als deelnemer de koers
dienen te bepalen en niet de door ons zelf opgerichte organisatie. Ondanks dat er per
gemeente een verschillende werkwijze is en zal blijven dient er op hoofdlijnen een
gezamenlijke aanpak te komen. Daarmee komt er een werkwijze die voor zowel de
gemeente als de gemeenschappelijke regeling uitvoerbaar is.
2.3.1 Centrale beoordeling stukken
Wanneer er sprake is van draagvlak voor een gezamenlijke werkwijze qua aanlevering van
informatie door de gemeenschappelijke regeling aan de gemeente kan er misschien nog
wel een stap verder woorden gegaan, namelijk een centrale beoordeling van de
aangeleverde stukken. De centrale beoordeling kan alleen voor zover de kaders
"gezamenlijk" zijn vastgesteid en niet voor de individuele eigen extra's die ondergebracht
zijn in de gemeenschappelijke regeling.
In de provincie Brabant werken een aantal gemeenten met een centrale beoordeling van
de stukken die de gemeenschappelijke regeling verstrekt aan de deelnemers. Onder de
ambtelijke regie van twee of meer gemeenten wordt de begroting en de jaarrekening van
een gemeenschappelijke regeling geanalyseerd ten behoeve van de overige deelnemers.
De analyse betreft de beoordeling van bedrijfsvoering en de technische financiele
uitgangspunten. Voorgesteld wordt deze werkwijze overte nemen. Hiervoor is wel
instemming en medewerking van de overige deelnemers noodzakelijk. Deze werkwijze is
vooral aantrekkelijk bij een GR waaraan veel gemeenten deelnemen.
De analyse zou in twee stadia kunnen worden verricht:
bij het onderzoek naar de uitgangspunten van de kadernota;
bij de toetsing of de productenbegroting voldoet aan de uitgangspunten van de
kadernota.
Voorwaarde blijft dat de gemeenten in de ambtelijke voorbereiding gezamenlijk
optrekken, maar dat de bestuurlijke vrijheid is gewaarborgd. Dat betekent dat de
coordinerende c.q. de voorbereidende ambtenaar (contactambtenaar) rechtstreeks
communiceert met collega's die vervolgens de adviezen op hun beurt, al dan niet met
lokale toevoegingen, doorgeleiden naarde betreffende bestuursorganen.