3
De nieuwe werkwijze
Zoals in Hoofdstuk 2 al is aangegeven kunnen de verbeteringen samengevat worden in 4
onderdelen, de aandachtspunten. In dit hoofdstuk worden deze aandachtspunten nader
uitgewerkt.
3.1 Zwaartepunt naar sturing vooraf
De gemeenteraden van de samenwerkende gemeenten bepalen vooraf wat zij met de
gemeenschappelijke regeling willen bereiken (doelen), wanneer zij tevreden zijn
(indicatoren) en wat het mag kosten. Bij sommige gemeenschappelijke regelingen is het
mogelijk dat ook individuele gemeente aanvullend eigen extra's vragen. Ook hiervoor zal
de gemeenteraad doelen, indicatoren en budgetten moeten vaststellen. Er dient sprake
te zijn van meerjarige kaders. Echter een gemeenschappelijke regeling is een organisatie
die in beweging is. Dit betekent ook dat er zeer waarschijnlijk tussentijds wijzigingen
zullen optreden. Deze wijzigingen kunnen als oorzaak hebben wettelijke wijzigingen,
wijziging economische omstandigheden of wijzigingen bij de deelnemers aan de
gemeenschappelijke regeling.
In ieder geval dient de gemeenschappelijke regeling de gemeente te informeren over de
wijzigingen. Blijven de wijzigingen binnen de door de gemeenteraad gestelde kaders, dan
is het informeren voldoende.
3.2 Beleidsplannen in conceptstadium en politiek gevoelige informatie
Sturing vooraf is alleen maar mogelijk als de gemeenteraad vroegtijdig over de volledige
en juiste informatie beschikt. Dit betekent dat wanneer een gemeenschappelijke regeling
een wijziging in het beleid en/of het budget noodzakelijk acht, zij de gemeenteraad via
het college in een vroegtijdig stadium informeert. Vervolgens kan de raad de kaders
vasttellen (doelen, indicatoren en budget), dit kan ook inhouden dat de gemeenteraad
vasthoudt aan de eerder door haar gestelde kaders.
Vroegtijdig houdt in dat de gemeenteraad via het college beleidsplannen al in het
conceptstadium ontvangt, omdat er in dit stadium nog te sturen valt. Daarbij kan de
gemeenteraad ook al in een vroegtijdig stadium aangeven of zij zich kan vinden in de door
de gemeenschappelijke regeling voorgestelde koers. Hier mee wordt voorkomen dat de
gemeenteraad, wanneer de plannen al in een te ver gevorderd stadium zijn (aangaan
verplichtingen), door de gemeenschappelijke regeling als het ware voor het blok wordt
gezet. Tevens wordt voorkomen dat de gemeenschappelijke regeling onnodig energie
steekt in ontwikkelingen waarvoor onvoldoende draagvlak is.
9