Samenvatting implementatieplan
De gemeenteraad bepaalt vooraf in meerjarige kaders wat zij met de
gemeenschappelijke regeling wil bereiken (doelen), wanneer zij tevreden is
(indicatoren) en wat het mag kosten. Dit geldt voor zowel het collectieve niveau als
het eventuele aanvullende extra gemeentelijke niveau.
Het college informeert de gemeenteraad vroegtijdig over beleidsplannen
(conceptstadium) en politiek gevoelige informatie van de gemeenschappelijke
regeling. Hiervoor wordt de procedure zoals beschreven in paragraaf 3.2.2 gevolgd
(en protocol kaderstelling GR). Het betreft hier wijzigingen die buiten de gestelde
kaders vallen.
Ook de overige informatie (vergaderstukken) wordt tijdig door de
gemeenschappelijke regeling verstrekt.
De gemeente behandelt de stukken van de gemeenschappelijke regeling adequaat.
Het college legt conform de gemeentelijke planning-en controlcyclus aan de
gemeenteraad verantwoording af over het gevoerde beleid van de
gemeenschappelijke regeling.
Eenmaal per raadsperiode wordt de deelname aan een gemeenschappelijke regeling
geevalueerd. De te verrichten evaluaties worden gelijkmatig (ook qua zwaarte)
verspreid over de raadsperiode en afgestemd met de gemeenschappelijke regeling en
de overige deelnemers. Vooralsnog kan het evaluatieschema zoals opgenomen in
paragraaf 3.4 gehanteerd worden.
Aangezien alle colleges en gemeenteraden hebben ingestemd met de door de Friese
Griffierskring voorgestelde nieuwe werkwijze wordt er van uitgegaan dat er
voldoende draagvlak is voor het invoeren van een nieuwe werkwijze onder de diverse
deelnemers aan gemeenschappelijke regelingen.
Het draagvlak voor een nieuwe werkwijze kan mogelijk benut worden om te komen
tot een centrale beoordeling van stukken.
Het college informeert de gemeenschappelijke regelingen over de door de
gemeenteraad vastgestelde nieuwe werkwijze.
Het college benadert de overige deelnemers aan een gemeenschappelijke regeling om
te polsen of zij in kunnen stemmen met een centrale beoordeling van stukken.
14