Doordat de reden van afwijzing van het MFC vooral te maken had met financiele armslag van de gemeente heeft de stichting Britsenburgh gemeend opnieuw met haar achterban: de verenigingen die als vaste huurder Britsenburgh bezoeken, te overleggen. Ditmaal met als thema: wat moeten de minimale eisen zijn om te komen tot een reeel haalbaar plan, voor zowel de gemeente als Britsenburgh zelf. Als richtlijn voor deze verbouw gesprekken gold: wetgeving en normering: bijvoorbeeld de voedsel en warenautoriteit (VWA) en de HACCP-norm), voor met name de keuken en de ruimte voor de peuterspeelzaal welke beide aan achterstallige normering onderhevig zijn. De te krappe ruimten vo^r Brassband: de Nije Bazun, de Damclub, het Jankfoddekoar en wederom de peuterspeelzaal. Voor zowel het koor als de brassband speelt ook de akoestiek hierin een rol. Als laatste criterium gold: het bieden van een ruimte voor nieuwe doelgroepen: zoals koken voor ouderen en het bieden van een ruimte voor de jeugd. Deze gesprekken hebben opgeleverd dat we nu komen met een plan wat slechts 435.000 kost. Hierin wordt een financiele bijdrage gevraagd van de gemeente van eenmalig 50.000 en 240.000. Dat nu niet alle wensen van de verenigingen gehonoreerd zijn, is buiten kijf. Wij hadden verwacht dat de gemeente ons zou prijzen betreffende onze aanpak, raadpleging achterban, aanwenden van al onze financiele middelen, inzet van vrijwilligers etc etc In februari van dit jaar hebben wij gesproken met de toenmalige wethouder mevr. F. Haites en de ambtenaren dhr. J Kluitenberg en mevr. J. Bosch. Het onderwerp van gesprek is geweest de mogelijkheid van financiering van dit plan. Tijdens dit gesprek zijn geen toezeggingen gedaan maar is er wel gesproken over de optie: kan Britsenburgh een hypotheek nemen en de rente en afiossing aan de gemeente overdragen voor de komende 20 a 25 jaar. Hierdoor ontstaat de situatie de gemeente niet eenmalig 290.000 (50.000 240.000) hoeft vrij te maken aan financiele middelen maar jaarlijks een bedrag van 10 a 12.000 euro. Deze optie vinden wij helaas niet terug in de overwegingen van het collega ten aanzien van de vraag aan de raad, ter besluitvorming om wel niet eenmalig 50.000 en 240.000 aan financiele middelen vrij te maken. Wel hebben wij destijds enthousiasme vernomen bij de toenmalige wethouder en ambtenaren over de door ons aangedragen oplossingrichting. Na telefonisch overleg is ons verzocht tot officiele planvorming over te gaan en hebben wij hier met graagte op gereageerd. Op 24 april 2010 is de officiele subsidie aanvraag bij de gemeente ingediend. Sindsdien is er radiostilte geweest. Verheugd waren wij drie weken geleden met de mededeling: "de aanvraag wordt aankomende dinsdag in het college behandeld, zodat het nog voor de zomer (1 juli) in de gemeenteraad behandeld kan worden. Het is dan even afwachten of de gemeenteraad meteen een beslissing neemt over het voorstel van het college, of dat ze het doorschuiven naar de volgende vergadering (9 September)". Verrast waren wij afgelopen donderdag met het advies van het college. Op zijn minst hadden wij een bredere onderbouwing richting de raad verwacht betreffende het te nemen besluit door de raad. Immers vorig jaar was de raad nog akkoord met een expertmeeting aangaande een exploitatie van 90.000 (weliswaar inclusief de twee scholen). Een Provincie Fryslan meldt haar burgers dat ze in ieder geval de komende twee jaar zo veel mogelijk het gekozen beleid in stand houden. Wij vragen de raad in hun besluitvorming in overweging te nemen dat: Zijn alle financiele mogelijkheden ten aanzien van creativiteit in de financieringsmogelijkheden voldoende onderzocht? Wat doet de gemeente richting Britsenburgh om de noodzakelijke planvorming wel te kunnen realiseren, wanneer deze aanvraag wordt afgewezen? Het dorp Britsum heeft de laatste jaren weinig kunnen ontvangen uit de gemeentelijke bijdragen en fondsen. Erg merkwaardig als tweede dorp in de gemeente. Britsenburgh raakt momenteel essentiele huurders kwijt. Hierdoor wordt het voor Britsenburgh steeds lastiger om de exploitatie sluitend te maken en wordt op termijn met sluiting bedreigd. Voorbeelden hiervan zijn: de peuteropvang, zij gaan naar de Foarikker vanaf 1 September dit jaar. Het bieden van een mogelijkheid tot voor- en naschoolse opvang. De Nije Bazun die vanwege de eerder genoemde akoestiek en de te kleine zaal steeds regelmatiger naar Stiens gaat te oefenen. Dat er nu snel een beslissing wordt genomen aangezien we sinds 2006 aan het lijntje gehouden worden. Er zijn, ons inziens de afgelopen jaren de nodige verwachtingen gewekt betreffende mogelijke oplossingen maar hierover raken we op deze manier niet in gesprek. Wij verzoeken u dan ook om raadsvoorstel 2010/46 niet in deze vorm aan te nemen. Dank voor uw tijd en aandacht voor Britsenburgh. JL

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2010 | | pagina 5