meegenomen. Het CDA heeft het vertrouwen dat die kosten bij de verschillende
gemeentehuizen tegen elkaar weg zullen wegvallen.
Het CDA gaat akkoord met de proceskosten van 50.000 euro en ook met de personele kosten.
Het werken in een matrixmodel betekent dat medewerkers op een locatie bij elkaar komen. De
taakvelden komen op de plek waar ruimte beschikbaar is. Er is gelukkig een toezegging dat er
geen lege werkplekken in de gemeentehuizen ontstaan. Het CDA is het ook eens met de
nieuwe werkplekken voor Inkoop en Control.
Bij grote overheids- en non-profitinstellingen is Control al lang geen nieuw begrip meer. Deze
controllers leveren een essentiele bijdrage aan de organisatie. Zij spiegelen de organisatie
voortdurend.
Op den duur moet de samenwerking financieel voordeel opleveren en daarom moet er
monitoring op de diverse taakvelden worden toegepast.
Het CDA zal op alle onderdelen positief reageren. Men zal echter als fractie niet kritiekloos
achteroverleunen.
De hear Dijkstra (FNP): Eins wit men de gefoelens al in tal jierren. No komt men yn de faze
fan de lichte mienskiplike regeling. Yn 2003 waard der ek al skreaun dat it Ryk hyltyd mear
taken op de gemeenten ofskowe soe en derom wie de gearwurking nedich. It giet derom om
de effisjinsje te ferheegjen en de taken foar de takomst oan te kinnen.
De FNP hat noch altyd de selsstannigens yn it partijprogramma te stean. Der moat wol romte
foar eigen belied bliuwe. De evaluaasje is nei foaren helle nei 2012.
Der moat dudlik yn de Stienser Omroeper komme te stean werom't de gearwurking wat kostje
moat. It is wol begryplik dat der oanrinkosten binne. Mar is men de iennichste gemeente dy't
ekstra personiel hawwe moat? De FNP hat der fierder wol betrouwen yn. De boarger moat
lykwols oer it finansjele part wol helderheid krije.
De hear Kielstra (WD): Sommige inwoners van de gemeente menen dat de kwaliteit en de
leefbaarheid af te meten is aan een oude fiets. Hoe ouder de fiets wat beter het leven is. Het is
misschien wel de belangrijkste discussie in de afgelopen 10 jaar. De overzichtelijke context is
evenwel verdwenen door de invloed van de regionale en landelijke ontwikkelingen. De
landelijke ontwikkeling is gericht op schaalvergroting die leidt tot meer bestuurskracht. Trage
besluitvorming kan daarmee voorkomen worden. Het schaarse geld kan dan ook beter besteed
worden. Binnen veel regio's zijn deze ontwikkelingen zichtbaar. Een schaalvergroting met als
doel een steviger bestuur dat meedoet in het bestuurlijke machtsspel en ook kan beslissen over
de verdeling van het geld. Dat is de context van het hier en nu.
Het voorliggende voorstel is erop gericht om de komende 10 tot 15 jaar zelfstandig te blijven.
Het voorstel is erg nai'ef. Er verandert niets aan de penibele fmanciele situatie van de
gemeente. De bestuurskracht zal nauwelijks kunnen toenemen. Hij refereert aan het
tenenkrommende document over recreatie en toerisme. De burger wordt er niet bij betrokken.
Hij mag ook niet gehoord worden. Er wordt niet over burgers en bedrijven gerept. Het gaat
dus niet over de burgers, maar over de ambtenaren.
Het stuk is zeer pover geformuleerd met betrekking tot eisen en reikwijdte. Het staat vol vage
en boterzachte omschrijvingen. Dat is later ook handig bij de evaluatie.
Er worden maar liefst 8 taakvelden gedefinieerd. Sommige taakvelden zitten nog in een
netwerkmodel en daarmee verandert er weinig. Voor de taakvelden die wel opteren voor een
matrixmodel is bovendien alles op termijn gedefinieerd. Waar komt het schaalvoordeel voor?
De betrokken ambtenaren worden gewoon bij elkaar gezet. Het beleid van de gemeenten blijft
ongewijzigd autonoom en er is daar dus geen enkel voordeel te behalen. Het gaat om 20 van
de 250 ambtenaren en dat is qua impact verwaarloosbaar. Het kost wel extra geld, gemiddeld
50.000 euro per jaar. Overal leiden in het land bezuinigingen tot krimp van de ambtelijke