2 Huidige situatie
Dit hoofdstuk geeft een korte schets van de bestaande situatie.
Het beheer van It Gryn valt onder de sector Publiekszaken. Het sportcomplex omvat een bin-
nen- en een buitenzwembad, twee sporthallen en een - verpachte - horeca.
It Gryn is een eigentijds zwem- en sportcomplex. Het zwembad beschikt, verdeeld over drie
bassins, over 512 m2 overdekt zwemwater en eveneens verdeeld over drie bassins, over 500
m2 buiten-zwemwater. De sportvloer van beide sporthallen tezamen heeft een oppervlak van ca
2520 m2. Daarmee zijn de functionele en ruimtelijke kwaliteiten van It Gryn in relatie tot de be-
volkingsomvang van Leeuwarderadeel fors gedimensioneerd. Tegen de achtergrond van lande-
lijk geldende kengetallen van omvang versus bevolkingsomvang is de capaciteit van het zwem-
badgedeelte It Gryn toereikend voor een gemeente met omstreeks anderhalf tot tweemaal het
aantal inwoners als Leeuwarderadeel.
Hiermee beschikken de inwoners van Leeuwarderadeel over een kwalitatief hoogwaardig aan-
bod. De keerzijde is dat het beheer van It Gryn relatief hoge beschikbaarheidkosten met zich
meebrengt welke slechts ten dele bei'nvloedbaar zijn.
Per 1 januari 2010 telt de personele formatie van It Gryn 12,15 fte. Tevens maakt It Gryn ge-
bruik van gemeentelijke diensten, hoofdzakelijk op het gebied van:
- personeelszaken
- financiele en salarisadministratie
- onderhoud
Het verloop van het jaarlijkse exploitatietekort is als volgt:
Toelichting op de matrix:
De kolom Exploitatietekort Integraal geeft de resultaten weer conform de gemeentelijke ver-
slaglegging. Deze cijfers worden sterk bei'nvloed door:
Invoering systematiek van Onttrekkingen en Dotaties Onderhoudsfonds m.i.v. 2005. Deze
mutaties zijn jaarlijks sterk wisselend in omvang en hebben geen relatie met de feitelijke
jaarlijkse exploitatie van It Gryn. Zo flatteerde het resultaat in 2005 met per saldo ca
260.000 als gevolg van een zeer forse onttrekking aan het reservefonds.
De gebruikelijke fluctuates in de feitelijke post onderhoud. Deze worden veroorzaakt door
de zich periodiek, dat wil zeggen niet jaarlijks, aandienende werkzaamheden van groot en
vervangingsonderhoud. Om een beter inzicht te krijgen in de feitelijke exploitatie, verdient
het aanbeveling om de werkelijke, jaarlijks sterk wisselende onderhoudskosten, te ver-
vangen door de voor een reeks van jaren gemiddelde werkelijke onderhoudskosten.
Invoering systematiek Gemeentelijke Doorbelastingen m.i.v. 2005. De doorbelasting be-
droeg in de jaren 2005 en 2006 nog circa 32.000 om vanaf 2007 te worden opgetrokken
jj|» GrontmiJ Marktplan
Omschrijving
Exploitatietekort Inte-
qraal
Geschoond Exploitatie
tekort
2005
1.066.000
1.167.000
2006
1.012.000
1.155.000
2007
1.117.000
1.156.000
2008
1.086.000
1.106.000
2009
1.231.000
1.129.000
13/99100015/AR
Pagina 7 van 33