naar 100.000 tot 115.000. Deze wisseling in doorbelasting staat los van de feitelijke exploitatie van It Gryn De kolom Geschoond Exploitatietekort is geschoond van de hiervoor genoemde mutaties onderhoudsfonds, de doorbelastingen en is gecorrigeerd voor de gemiddelde onderhouds- kosten. Daarmee is het resterende resultaat een reele weerspiegeling van de feitelijke ex ploitatie. Zie tevens gedetailleerd overzicht van de exploitatie over de jaren 2008 en 2009 Onderstaand volgt een beknopte analyse van de exploitatie (2009) gebaseerd op de feitelijke resultaten (in de matrix kolom 3 Geschoond Exploitatietekort). Exploitatieresultaat totaal Het exploitatietekort is hoog. Over de periode 2005 t/m 2009 nam het tekort evenwel licht af met ruim 3% De dekkingsgraad (de inkomsten in verhouding tot de uitgaven excl. kapitaallasten) van het complex ligt op omstreeks 44%. Dit is een bijzonder laag dekkingspercentage vergeleken met andere vergelijkbare sportcomplexen. Het hoge exploitatietekort is slechts ten dele bei'nvloedbaar en hangt sterk samen met de gesignaleerde grote omvang van de accommodatie in relatie tot het aantal inwoners van Leeuwarderadeel. Door toerekening van de algemene kosten naar enerzijds (80%) het zwembad en anderzijds (20) de sporthallen, ontstaat een goed beeld hoe beide onderdelen afzonderlijk er financieel voor staan. Exploitatie zwembad (2009) De dekkingsgraad excl. kapitaallasten is ruim 46%. In vergelijking met elders in Nederland is dit laag. Normaliter ligt deze verhouding uitgaven versus inkomstern tussen 65% en 85%. Het zwembad trekt (2009) circa 120.000 bezoekers. In relatie tot de ca 10.400 inwoners van Leeuwarderadeel, is het gebruik goed te noemen. Het complex voorziet zonder meer goed in de maatschappelijke behoefte. De gemiddelde zweminkomsten per bezoeker bedragen Recreatief zwemmen: €2,92 0 Doelgroepzwemmen: 5,14 Zwemlessen: 5,45 Vergeleken met omringende zwembaden in Friesland zijn deze inkomsten, dus in algemene zin het tarievenniveau, tussen de 10% en 40% lager. Hierdoor blijven de inkomsten vanzelf- sprekend evenredig achter. Overigens is het beleid de laatste jaren al gericht op het geleide- lijk aan verhogen van de tarieven en is daarmee een forse inhaalslag ingezet. De gemiddelde inkomsten per bezoeker voor het zwemmen door scholen resp. verenigingen bedragen 2,01 en 1,65 en zijn daarmee verre van kostendekkend. De functionele en ruimtelijke samenstelling van het zwembad (aantal en omvang bassins e.d.) is relatief ruim bemeten in relatie tot het aantal bezoekers. Indien wij aannemen dat het buitenbad specifiek omstreeks 20.000 bezoekers trekt, Telt het binnenbad rond 100.000 be zoekers. Daarmee komt de capaciteitsbenutting uit op ca 180 bezoekers per m2 zwemwa- ter. Landelijk ligt dit normaliter op 275 tot 375 bezoekers per m2 zwemwater. Het moge dui- delijk zijn dat het operationeel houden van een relatief grote overcapaciteit resulteert in hoge jaarlijks lasten. De personele inzet voor het zwembad, contracturen (9,7 fte), extra uren eigen oproepperso- neel (2,6 fte) en uitzendbureau (1,7 fte) tezamen, telt in 2009 omstreeks 14 fte. In relatie tot het zwembadbezoek komt dit neer op omstreeks 8.600 bezoekers per fte op jaarbasis. Me- de tegen de achtergrond dat de horeca is uitbesteed, is de personeelsefficientie relatief laag (landelijk ca 14.000). De huidige personeelsinzet hangt echter ten dele samen met de grote omvang van het zwembad (zie hiervoor). Verder heeft het zwembad in 2009 te kampen met een vrij hoog ziekteverzuim als gevolg van langdurige ziektegevallen. Hiermee rekening jjf Grontmij Mvrktplan Huidige situatie 13/99100015/AR Pagina 8 van 33

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2010 | | pagina 41