2. Samenvatting De afgelopen maanden zijn medewerkers van de vier gemeenten in pro- "At earns bezig geweest met uitwerking van samenwerking op een achttal taakvelden. Dit vloeit voort uit het in april 2009 aan u voorgelegde voorgenomen besluit versterking samenwerking Middelsee Gemeenten. Zonder uitzondering is de conclusie van de projectteams, dat er toegevoegde waarde is te behalen middels verdieping van samenwerking. Zes van de acht projectteams opteren daarbij voor het matrixmodel als meest efficiente organisatievorm. In het matrixmodel wordt een taakveld organisatorisch bij een van de vier gemeenten belegd. Deze gemeente voert die taak voor alle vier gemeenten uit. De afzonderlijke gemeenten zijn op vrijwel alle onderzochte taakvelden, vanwege de beperkte schaal, niet voldoende in staat om eigenstandig de noodzakelijke kwaliteit te borgen. Er wordt een helder besluit aan de gemeenteraad gevraagd over versterking van samenwerking. De colleges van B&W adviseren om volmondig 'ja' te zeggen, en in de tweede helft van 2012 de voortgang extern te laten evalueren en aan de raden aan te bieden. Om de bestuurlijke afstemming te vereenvoudigen wordt de raad gevraagd om in te stemmen met een lichte gemeenschappelijke regeling. Tenslotte wordt de raad gevraagd om budget beschikbaar te stellen voor (aanloop)kosten van de samenwerking. 3. Voorgeschiedenis In 2003 hebben onze gemeenten hun eigen functioneren tegen het licht gehouden. Aanleiding was de zogenaamde zelfevaluatie bestuurskwaliteit, door de Provincie Fryslan gei'nitieerd. Samengevat was de gemeenschappelijke conclusie van de zelfevaluaties van onze vier gemeenten, dat op het merendeel van de onderzochte prestatiegebieden onze gemeenten goed scoorden, maar dat er ook knelpunten waren. Deze hadden vooral te maken met kwetsbaarheid van de ambtelijke organisatie vanwege veel solitaire functies en beperkte ambtelijke capaciteit om adequaat in te spelen op nieuwe ontwikkelingen. De vier Middelsee Gemeenten hebben daarop besloten om door middel van samenwerking de nadelen van een relatief kleine schaal te (gaan) ondervangen. Aanvankelijk gebeurde dit op basis van een intentieverklaring3later aan de hand van een minder vrijblijvend convenant Naar aanleiding van het hiervoor genoemde proces van zelfevaluatie bestuurskwaliteit zijn door de provincie Fryslan clusterbijeenkomsten met gemeenten gehouden. Uitgangspunt was om via een 'proces van onderop' tot oplossing van geconstateerde knelpunten te komen, waarvoor de verantwoordelijkheid bij de gemeente(n) zelf lag. Van meet af aan hebben onze gemeenten zich daarbij op het standpunt gesteld, dat behoud van afzonderlijke politieke identiteit van de Middelsee Gemeenten voorop staat. Deze opvatting hebben wij in diverse overleggen met de provincie ingebracht, en daar ook consequent naar gehandeld. Intern hebben wij het samenwerkingsproces eveneens 'van onderop' vorm gegeven. Medewerkers zijn gestimuleerd om elkaar op te zoeken en na te gaan wat men aan elkaar zou kunnen hebben. Zelf geconstateerde verbeteroplossingen zijn door ons waar mogelijk ondersteund c.q overgenomen. Wij hebben bewust gekozen om 'van onderop' te werken. Samenwerking staat of valt bij draagvlak onder medewerkers en zij zelf moeten de toegevoegde waarde ervan ervaren. Middels deze 'organische' werkwijze zijn talrijke initiatieven genomen en ingevoerd, varierend van inhuur van een ARBG-dienst tot en met onderlinge taakverdeling tussen medewerkers op hetzelfde vakgebied. De voordelen zijn evident. 3 Het zgn. Tienpuntenplan van december 2004 4 Convenant 2007

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2010 | | pagina 10